الأحد 06 أكتوبر 2024 الموافق 03 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«فستاني اتقطع».. فتيات يروين مواقف مُضحكة في «ليلة الدُخلة»

الخميس 11/مارس/2021 - 08:51 م
هير نيوز

لا تخلو ليلة العمر«الدُخلة»، من المواقف الطريفة التي قد تتعرض لها العروس، فالارتباك والتوتر من الممكن أن يؤديان إلى مواقف مُضحكة تمر بها العروس، ولا تكتشفها إلا بعد وصولها لمسكن «الزوجية»، وبعض هذه المواقف من الممكن أن تسبب قلقًا للعروس في يومها الرومانسي الذي ينتظره الكثير.

«هير نيوز»، سألت الفتيات عن أكثر المواقف الطريفة التي مرت بها في ليلة «الدُخلة»، فكانت الإجابات مضحكة ومبكية في نفس التوقيت.

"نسيت هدومي"
أريج عبد الرحمن _ 22 عامًا، متزوجة في ديسمبر الماضي، أكدت أنها تعرضت لموقف مُضحك في يوم« الدُخلة»، ولم تكتشفه إلا حينما وصلت لشقتها وعريسها، حيث إكتشفت انها تركت شنطة ملابسها في منزل أهلها:« نسيت هدومي في بيت أهلي، واضطريت لارتداء بيجامة زوجي وقتها، كان منظر مضحك ومبكي في نفس الوقت، غالبًا شنطة الملابس الداخلية العروسة بتحطها في جهازها آحلا حاجة، أو بتروح بعد الجهاز، وتفاجأت أني نسيتها وكلمت والدتي يومها واكتشفت إنها في بيت أهلي».

"أختي الصغيرة"
اختلفت قليلًا قصة سها ماجد _ 27 عامًا، عن قصة أريج، حيث أنها ترتبط ارتباطًا كبيرًا بشقيقتها الصغيرة التي تبلغ من العمر 8 أعوام، وليلة الدُخلة لاحظت بكائها كثيرًا ما اضطرها لأخذها معها إلى منزل الزوجية، « أخذت أختي الصغيرة معايا، لقيتها اتقهرت من العياط، وبتقولي ماتسيبنيش لأنها مرتبطة بيا كتير، فخدتها معايا، ولما هديت بالليل وإحنا في الشقة نزلت تحت عند حماتي بس كان موقف مضحك وهي ماسكة فيا وبتقولي متسيبنيش».

"فستاني اتقطع"
سما محمد، روت موقف طريف حدث لها يوم زفافها قائلة، « فستاني اتقطع، ووقتها مكنتش عارفة أعمل أيه، مكنش معايا أي حاجة للطوارئ، وانا مغتربة يعني متجوزة في محافظة تانية، فضلت طول الفرح متنكدة ومش عارفة أرقص، وكنت بقوم كان جوزي بيمسك المكان اللي اتقطع منه الفستان، وأخر ما تعبت لبست جاكت البدلة بتاعه على الفستان علشان أعدي الموقف، وأخدتها بهزار، فمسكت الميكروفون وغنيت وأخدت منه جاكت البدلة علشان الناس متلاحظش».

"كوكاكولا"
أسماء مروان _ 33عامًا، اكدت أنها تعرضت لموقف طريف، « طفل صغير سكب الكوكاكولا على فستاني، وللأسف كان موقف محرج ومضحك جدًا، لكن لولا ستر ربنا كنا في نهاية الحفل، وكان فاضل دقايق وينتهي، وعديت الموقف وخلاص وضحكت، بس كنت زعلانة، ولما وصلت شقتي جبت كحول وحاولت أمسح الفستان علشان ميظهرش في الصور».

"الكعب اتكسر"
ميار عابد _ 24عامًا، تزوجت قبل نحو شهر ونصف، لكنها تعرضت لموقف طريف روته لنا، قائلة: «كعب الشوز اتكسر وأنا لسة بطلع لعى المسرح، ووقتها مكنتش عارفة أعمل إيه، لكن الحظ الحلو، أن اختي بتلبس نفس مقاس حذائي، فأخذت حذائها وبعدين أخو عريسي خذ الشوز وراح صلحه وبدلته في نص الحفل، بس اختي فضلت قاعدة ما اتحركتش من على الكرسي لحد ما الشوز اتصلح».

ads