السبت 05 أكتوبر 2024 الموافق 02 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

رسائل زوجة "مهندس الدقهلية" له قبل وفاته.. "هموت وراك"

الثلاثاء 14/سبتمبر/2021 - 12:25 م
هير نيوز

انشغل رواد السوشيال ميديا لأكثر من عشرة أيام بقضية اختفاء المهندس أحمد، الذي عُرف إعلاميا بـ«مهندس الدقهلية»، لتكتشف زوجته بعدها أنه لقي حتفه غرقا بنهر النيل أسفل أحد الكباري، إذ تركها خلال ولادتها لإحضار أموال لعملية الولادة.

  

قبل أن تعلم بوفاته

وتداول رواد وسائل الإعلام منشورا كتبت فيه زوجة المهندس أحمد «دعاء عبد العزيز»: "أحمد.. إنت فين يا حبيبي.. أنا ولدت وأنت مش معايا ومكنتش عايزة أولد أصلا إلا لما ترجع بس قالوا غلط على البيبي، سليم قمر بس عايز يشوفك ونفسي أشوفك وأنت شايله، كالعادة تعبانة من الولادة وكان نفسي تهون عليا وتمشيني وتطمن عليا كل شوية، كان نفسي انت اللي تسجل سليم وتطعمه زي كنان لكن متعوضة يا حبيبي.. ارجع بس ومش عايزين أي حاجة إلا وجودك وسطنا.. ارجع عشان سليم ميرضعش نكد وهم وحزن من كتر عياطي وهمي يا أحمد".

 وتابعت: "الكل كان معايا.. بس غيابك أنت خلاني محسش بأي أمان، مش كنا متفقين توصلني لحد العمليات أنت وكنان، أنا وصلت العمليات لوحدي وأنا منهارة، ارجع لي يا أحمد عشان لو حصلك حاجة هموت وراك وولادك هيتعبوا من بعدنا، ارجع لي وفي داهية أي حاجة.. فداك يا حبيبي مهما كان تمنها، ارجع لولادك اللي ملحقوش يشبعوا منك يا قلبي، يا رب يا رب رجع لي جوزي سالم غانم واحميه من أي شر يا رب ما تحرمني منه ولا تحرم ولاده منه يا رب".

وتابعت: "11 يوم النهارده وانت بعيد عن العين، لكن مش بعيد أبدا عن بالي وقلبي يا حبيبي، 11 يوم لا شوفتك ولا سمعت صوتك من آخر مكالمة قبل ما تغيب، يومنا العادي كنا مع بعض في الشقة، ولو خرجت ساعتين برة تكلمني فيهم تلات أو أربع مرات، ما بالك بقا 11 يوم ما سمعتش صوتك ولا شوفتك، نفسي حد يطمني بس أنت عامل إيه".

 

بعد علمها بوفاة زوجها

وتمكنت قوات الأمن من العثور على جثة المهندس أحمد غارقا بنهر النيل أسفل أحد الكباري، لتعبر زوجته عن صدمتها في مداخلة تلفزيونية لقناة الحدث؛ خاصة بعد علمها بأن صديقه هو القاتل. ذاكرة ما لزوجها من أفضال على ذلك المجرم؛ فقد حل مشكلاته ووقف بجواره وقت الأزمات، وأضافت: "يعني جوزي كان بيجيب له عياله يشوفهم وهو يتِّم عياله بدري"! في إشارة منها إلى مساعدة زوجها له في رؤية أولاده الذين كانوا مع أمهم.

وأعربت عن غضبها ودهشتها عندما تتذكر حديثها مع قاتل زوجها عندما كلمته تسأله عن زوجها: "مش عارفة البني آدم ده إيه وقلب إيه وضمير إيه اللي عنده!"

ads