الأحد 06 أكتوبر 2024 الموافق 03 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

محتاجة فرفوش يدلعني.. مواصفات لفتى الأحلام لا تتنازل عنها الفتيات

السبت 27/مارس/2021 - 11:52 ص
هير نيوز

هناك ثوابت تحتفظ بها الفتيات في شخصية من يتقدم لخطبتها، كأن يكون على خلق ودين ويحافظ عليها، وتحتار الكثير من الفتيات في الشروط الواجب توافرها في شخصية المتقدم لها، ليكون لها فتى الأحلام.

ومن جانبها، سألت بوابة «هير نيوز»، البنات، «لو اتقدملك شاب إيه الشروط اللي مش هتتنازلي عنها في شخصيته»؟ حيث كانت بعض الإجابات صادمة والأخرى أكثر غرابة.

شخصيته مرحة

تقول «مروة.ك.ط»، إحدى الفتيات: إن أكثر شيء يجب أن يتوافر في شخصية المتقدم لها أو خطيبها هي أن يكون شخصية مرحة «فرفوش»، حسب وصفها، وقالت «أنا بدور على شخص فرفوش؛ لأن معروف إن أغلب الشباب المصري نكدي وبيدور على الرغبة الجنسية بس، لكن أنا يمكن تفكيري مختلف شويتين، أنا محتاجة حد يكون فرفوش ويدلعني، مش ينكد عليا».

اقرأ أيضًا.. 
«هيسيبك ويخلع».. احذري الارتباط بهؤلاء الرجال

مستقل ويعتمد على نفسه

بينما أكدت عليات كارم، أن أكثر شيء لا يمكن أن تتنازل عنه في شخصية خطيبها هو الاستقلالية، وقالت «أنا ارتبطت قبل كدة وفركشت بسبب إن خطيبي الأولاني كان مش مستقل في شخصيته وبيسمع كلام أهله بطريقة مبالغ فيها، وأيقنت إن ده هيتعبني، لما جيت ارتبط تاني دورت على شخص عنده استقلالية في حياته وقراراته، تكون كل حاجة من دماغه هو مش بدماغ أهله ولا حد بيأثر عليه، الشخصية اللي بتسمع كلام حد بتبقى متعبة».

صاحب الشخصية القوية

بينما أوضحت سما علي، أن أهم الشروط التي لن تتنازل عنها في شخصية المتقدم لها، هي أن تكون شخصيته قوية، قائلة «بحب الشخصية القوية اللي تقدر تتحمل مصاعب الحياة لكن الحنونة العطوفة في نفس الوقت، الراجل اللي يقدر يوازن بين قوة شخصيته وبين حنيته واحتوائه وأن يكون سند وداعم مش محبط».

ابتعدي عن الأناني

فيما أشارت أسماء صالح، إلى أن أهم الشروط التي لن تتنازل عنها في شخصية المتقدم لها هي عدم الأنانية والعند «مش هقبل ارتبط بشخص أناني وعنيد؛ لأن الشخصية دي متسلطة ومتعبة ومش بتحب غير نفسها، علشان كدة لازم يكون شخص مش أناني؛ لأن عانيت من الشخصية الأنانية في حياتي».

ads