السبت 05 أكتوبر 2024 الموافق 02 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

"أمهات مصر": قرار فتح الحضانات يجب أن يراعي ظروف الأم العاملة

الثلاثاء 05/يناير/2021 - 04:25 م
هير نيوز


طرحت عبير أحمد، مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وائتلاف أولياء أمور المدارس الخاصة، قرار وزارة التضامن باستمرار العمل بالحضانات وتقليل الكثافة لـ50% والغلق حال زيادة إصابات كورونا، للنقاش بين الأمهات لمعرفة آرائهن وتعليقهن عليه.

وتفاعل أولياء الأمور من الأمهات علي صفحة اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، في "فيس بوك"، حيث قالت ولي أمر: "مينفعش يا جماعة لازم تتقفل على الأقل في الشهرين دول في أطفال كتير جالهم كورونا ومعني أنهم ينزلوا يعني الفيروس هينتشر أكتر".

وأضافت ولي أمر: "الحقيقة فتح الحضانات في الظروف دي مخاطرة كبيرة جدًا، الأطفال أكثر عرضة للعدوى في الموجة الثانية ده غير أنهم لا يستطيعوا تطبيق الإجراءات الاحترازية، "نرجو غلق الحضانات ولو حتى فترة ذروة تفشي الفيروس"، بينما قالت أخرى: "هو للأسف القرار ده اضطراري علشان الأمهات العاملات وإلا لن يجدوا موظفات في أماكنهم، لابد من وجود تقسيم قوة العمل داخل المصالح وأولويات الأجازة للمرأة العامله الحاضنة".

وذكرت ولي أمر أخرى: "أعتقد أن القرار ده هيكون في مصلحة الأم العاملة اللي لازم نراعي ظروفها وأنها مضطره تنزل ابنها الحضانه، يبقى لازم على الأم أنها تتأكد من إن الحضانة عاملة الإجراءات الوقائية المطلوبة وتكون مطمنة على أولادها، يعني القرار بإيد الأم، وربنا معانا كلنا".

واستكملت أخرى: "معلش أنا كـ أم ميهمنيش غير صحة ابنى أو بنتي وميهمنيش ساعتها الشغل مع كل احترامى، ربنا كريم"، فردت عليها أخرى: "يجب الأخذ فى الاعتبار المرأة العاملة اللى مضطرة تقعد في البيت عشان أولادها"، وأضافت أخرى: "الأول الحضانات تغلق حفاظا على صحة الأطفال، أنا قعدت بنتي من الحضانة يعني أخواتها الكبار كلهم قاعدين في البيت وأجي أنزل طفلة الحضانة".

وتابعت: "لاء طبعًا حرام دي أطفال ومناعتهم ضعيفة جدًا وميستحملوش، إذا كان الكبار مش بتستحمل أي دور برد حاليًا وبيقلب كورونا، ما بالك بقى الأطفال اللى بيكحوا فى وش بعض وبيلعبوا مع بعض طبعا غير مقبول"، تستكمل ولي أمر أخري: "أرجو من وزاره التضامن التراجع عن هذا القرار، صحة الأطفال مهمة، حتى لو تم تقليل الكثافة دا بردو هيساعد على انتشار العدوى".