الجمعة 20 سبتمبر 2024 الموافق 17 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

الإعلامية آمال علام تكتب: بيوت بلا أبواب

السبت 13/نوفمبر/2021 - 01:24 م
هير نيوز


طليقة فنان كبير يوميا كانت تُصور مدي السعادة ، التي تعيش فيها صور وحب ودباديب ، فجأة طلقها النجم من هول الصدمة أصبحت تُصدِر يوميا بيانات ، تصريحاتها تتصدر المواقع بشكل غريب ، اليوم صورت فيديو لشقة النجم وهي خاوية من متعلقاتها !! مع تجاهل تام من الطرف الاخر  ..الغضب دائما يأتي بالخسائر كنت أتمني أن تصمت قليلا ، وتعطي لنفسها فرصة للتفكير في كيفية حصولها علي حقوقها ، دون دخول جماهير السوشيال ميديا كحكم في موضوع شخصي له حلول رسميه..

 وقبلها بيوم طفلة ، فجأة وجدناها كبرت وكتبت كتابها ، وفرحت أن ملابسها وملابس زوجها هتتغسل في غسالة واحدة !!

 لا أعرف ماهي السعادة في الحكاية دي ، وما دخل الغسيل بالحب ..  هذه الطفلة  اللي غني لها أحمد حلمي ( أنا لما حبيبتي هتكبر) أطلقت من زوجها بعد كل السعادة المبالغ فيها ، بعد 48 ساعة عادت مرة أخري الي زوجها ، بالعند في الشمتانين !!

زمان كانوا بيقولوا البيوت أسرار ، الآن كل شئ علي الهواء والسوشيال الميديا ، والناس اصبحوا هم الهدف ، والتريند اهم من البيوت  والسمعة ..

للأسف أختلط العام بالخاص ولم يعد هناك معني لكلمة عيب ومايصحش ، ولم يعد للبيوت ابواباً تحمي مابداخلها من أسرار !!

يارايحين الغورية

محمد قنديل في يوم من الايام ، أراد أنه يحتفل بعيد الحب المصري  ويكلف  ، طلب من اللي رايحين الغورية يجيبوا لحبيبه هديه ( الظاهر مكنش معاه فلوس أو بخيل أو مريض..مش عارفة ) ومش أي هدية حط اختيارات (  توب بالقصب و يكتب عليه أسمه مع الطرحة ويا الشال ، ومعاهم أسورة وخلخال ( ده جهاز عروسة الحقيقة)  ، او حلق بدلاية ولازم يلفوا علي التجار يجيبوا حرير ) ..الغريبة كل الطلبات من غير مايتحرك من مكانه ولا طلع مليم أحمر .. عُملة الثلاثينيات .. الأغنية ديه من أجمل أغنيات قنديل بس فكرتها عجيبة ، لحنها كمال الطويل ..ولما أختلف مع قنديل طلب من عبد الحليم يسجلها بصوته وفشلت فشلا ذريعا ، ولما سجلها قنديل بصوته نجحت سبحان الله ..

بسمعها كتير لكن النهارده سمعتها بتركيز :

يا رايحين الغورية .. هاتو لحبيبي هدية

يا رايحين الغورية

هاتو له توب بالقصب يليق على رسمه

انقش عليه العجب .. واكتب عليه اسمه

والطرحة ويا الشال .. وإسورة وخلخال

نقوا وشوروا عليا.. يا رايحين الغورية

هاتوا لجميل الاوصاف حلق بدلاية

فوق الخدود رفاف يحكي الهوى معايا

ماقلت له وقالي.. نظرة يا متولي

دا الحلو راضي عليا.. يا رايحين الغورية..😍

لا أعرف هم جابوا له الهدايا اللي بتحكي وتَتحَكي ديه والا لا .. مسكينة والله اللي بيحبها !!

خبيئة أحمد خليل

فتاة اسمها صفاء جمعة كتبت بوستا بتقول فيه إنها من سبع سنوات كتبت عن طالب في الثانوية العامة متفوقاً ، يتيم الأب وكان حلمه الالتحاق بكلية الطب ، بتقول كتبت بوستا بهدف إيجاد مَن يكفُله ، صديقة لها عملت شير للبوست ..بعد ساعة ..مكالمة من واحد قال لها ، إن أسمه أحمد عبد الله والولد ده مبقاش يتيم  ربنا بعت له أب .. بتقول أنها تعودت في الحالات المتعففة يكون التعامل  عن طريقها ، لكنها حست بصدق المتحدث من نبرة صوته واعطت له رقم الولد .. بعد يومين أتصل بها الولد يقول لها قابلت الفنان أحمد خليل وقالي كل اللي انت  عاوزة من عنيا وانا ابوك .. ردت عليه أحمد خليل مين يابني ؟ ده أسمه احمد عبد الله ..قالها لا الفنان أحمد خليل .. بتقول أنها كلمته تشكره وانها لم تعرفه ، رد أنا قاصد اني مقولكيش أنا مين ..كلنا عباد الله ..أنا عاوز العمل ده يبقي خبيئة ، يمكن يكون طريقي إلي الجنة


ads