الأربعاء 24 أبريل 2024 الموافق 15 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

من أرشيف محكمة الأسرة| جوزي عاوزني أشرب معاه حشيش

الإثنين 01/مايو/2023 - 12:18 ص
هير نيوز

بعيون مليئة بالدموع ووجه شاحب تروي سيدة معاناتها مع زوجها الذي يتعاطى المواد المخدرة قائلة أمام محكمة الأسرة: "من أول يوم جواز أكتشفت إن جوزي حشاش وبيتعاطى كل أنواع المواد المخدرة".



وأضافت: "اتجوزته صالونات مفيش حب بينا و لا لسه في عشرة تخليني اتمسك به، لكن خوفت أطلب الطلاق و أنا لسه عروسة المجتمع يدمرني بنظراته ورددت: لسه متجوزه من أيام الناس تقول عليا إيه محدش هيصدق إن العيب مش فيا وأنا اللي طلبت الطلاق منه، فقولت أكمل معاه وأحاول أخليه يبعد عن التعاطي".

وتابعت السيدة: "متجوزين من 10 سنين وأنجبنا 3 أطفال، وخلال الفترة دي حاولت معاه بكل الطرق أبعده عن التعاطي ولكنه رفض وفي مرات كان بيضربني لو ضغطت عليه، لما كنت بطلب منه يوقف التعاطي علشان خاطر أولادنا نعرف نربيهم كويس ويطلعوا يلاقوا أب صالح، يرد عليا: ده كيف مش إدمان".

وواصلت: "ندمت إني كملت معاه وإني فكرت في تغييره، الأول خفت من نظرت المجتمع ودلوقتي بقى معايا 3 أطفال حياتنا متدمرة".



وأردفت السيدة: "الكارثة موقفتش عنده، جوزي طلب مني أكتر من مرة أشرب معاه بانجو ، كل يوم يجمع أصحابه في قعدة أنس كلها شرب ومسخرة وكمان عايزني أجهز لهم سجاير الحشيش وأخدم عليهم في القعدة" ورددت مصدومة: "إزاي هآمن على نفسي وشرفي وأولادي معاه، كل حياتي بتدمر قدام عنيا ومش عارفة أعمل حاجة، مش هسيب ولادي حياتهم تدمر زايي".

واختتمت السيدة: "قررت انفصل عنه وطلبت الطلاق أكتر من مرة، رفض يطلقني، ومستمر في ليالي الأنس والشرب مع أصحابه كل يوم في شقتي، لجأت لمحامية وأقامت دعوى طلاق للضرر والتي تحمل رقم 5476 أمام محكمة الأسرة بحلوان، وقضت المحكمة بتطليقي منه وضم حضانة الأطفال".

ads