الثلاثاء 08 أكتوبر 2024 الموافق 05 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

زوجة الشهيد وائل طاحون: "أنا أب وأم بعد وفاة زوجي"

الإثنين 30/نوفمبر/2020 - 05:18 م
هير نيوز

روت عبير محمد، زوجة الشهيد وائل طاحون، تفاصيل اللحظات الأخيرة في حياته قبل استشهاده في 21 أبريل 2015، أمام منزله بمنطقة عين شمس :"كان هو متولي كل شي من أبسط الأمور إلى أصعبها، بالرغم من شغله المستمر.

أضافت "عبير" في تصريح لـ"هير نيوز": "تربية الأولاد كانت من مسؤليتي في البيت إنما كان هو يتولى كل الأمور الباقية، ولكن بعد وفاة زوجي أصبح أمر واقع التعامل مع أمور مثل جواز البنات، لأن الزوجة بتبقي كل حاجة.. أب وأم في نفس الوقت".

َوتابعت":" أثناء لحظة الاستشهاد كانت وقتها نجلتي "سارة" في ليسانس حقوق، ونورهان في أولى جامعة وعاطف في الصف الثاني الإعدادي ودلوقتي دخل ابني كلية الشرطة، وبنتي الكبيرة زوجة الشهيد ماجد عبد الرازق الذي استشهد في منطقة النزهة، والتانية متزوجة أنا عندي حفيدتين، أنا دلوقتي بربي حفيدي".

وثمنت حرص السيدة انتصار السيسي قرينة الرئيس على توضيح دور وبعض المهام التي تقوم بها زوجة ضابط الشرطة قائلة إن ضباط الجيش بيقعدوا بالشهور مش بينزلوا عشان كدا زوجة ضابط الجيش زيها زي زوجة ضابط الشرطة لازم تستحمله في هذه الظروف" موجهة الشكر للرئيس عبد الفتاح السيسي، باعتباره أب لكل المصريين حيث سألنا محتاجين حاجة ..كتر خيره ونشكره والحمد لله".

وعن انضمام ابنها لكلية الشرطة أوضحت أنه كان يحلم بأن يصبح ضابطًا اقتداءً بوالده منذ أن كان الشهيد على قيد الحياة، متابعة: "مقدرتش أقف قدامه، قولتله ده حلمك ومش هقف في طريقك بالرغم من وجعنا مرتين".

واختتمت: "فترة زواجنا كانت 23 سنة كنت خايفة من اللحظة دي منذ سنوات، كنت بحط نفسي مكان كل زوجة ضابط كان بيسشتهد قبل زوجي، بنتي قعدت 4 سنين في الجامعة محدش كان يعرف مين أبوها عشان التهديدات اللي كانت بتيجي قبل الاستشهاد".