السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

اعترافات مثيرة لضحية ابتزاز وقعت في فخ الصور العارية

الإثنين 28/أغسطس/2023 - 01:13 م
ابتزاز - تهديد بنشر
ابتزاز - تهديد بنشر صور

من مساوئ انتشار الإنترنت بهذه الصورة الكبيرة هو الوثوق مبكرا في كثير من الأشخاص لا نعلم عنهم شيئا، إلا عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي.

هناك عدد من الفتيات يثقن في كثير من الأشخاص لمجرد الدردشة معهم، او من خلال محادثة أو اثنتين، ويصدمن بعد ذلك في هؤلاء الأشخاص.

واحدة من ضحايا الابتزاز على الإنترنت، تدعى روان قالت في محضر تحقيقات النيابة، في واقعة الابتزاز والتهديد بنشر صورها عارية على موقع التواصل الاجتماعي بعدما انتشرت لها بع الصور على تطبيق "واتساب": "بعت له صور بلبس البيت، وكمان صور وفيديوهات لجسمي" .

ضحية ابتزاز

وأضافت، "اتعرفت على إبراهيم من خلال جروب على الواتس وبعد مرور أيام بعت له صور لجسمي برضايا من غير أي ضغوطات، وبعدها لقيته بيهددني بفضح أمري على فيسبوك.. بعد أيام من التهديد قالي ابعتيلي صور لجسمك بالكامل، رفضت، وطلبت منه عدم الحديث في الموضوع ده تاني، ولكنه قام بتهديدي بنشر صوري على فيسبوك وفضح أمري".

وكشفت عن بداية التعارف بينها قائلة: "كنت موجودة في جروب على الواتس اب، وكان الجروب بيدخله بنات وولاد كثير تتعرف على بعض من محافظات مختلفة ومن أماكن مختلفة، بعدها تعرفت على المتهم ومع مرور الوقت طلب مني صور خاصة وبعدها هددني باستمرار بنشر الصور عبر موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك".
وتابعت: " في الأول قالي إنه بيحبني على الشات بيننا وعاوز يرتبط بيا ومع الوقت بدأ يطلب مني صور ليا وأنا عشان بحبه بعتله صور وفيديوهات لجسمي ومنها برضو صور وفيديوهات كتير أوي ليا بلبس البيت ولما لقيت الموضوع طول في الحكاية دي وإنه كل شوية يهددني بصوري وفيديوهاتي اللي فيها جسمي عشان أبعتله صور وفيديوهات غيرها أو ينشرها على النت فأبعتله صور وفيديوهات غيرها".

هددها بنشر صورها

وقالت: "مع الوقت بدأت أرفض وهو كمان بقى يزيد في تهديده اليومي ليا بنشر صوري اللي عنده على النت لو مبعتلوش صور وفيديوهات لجسمي ولما مكنتش برد عليه ففضل يهددني كتير أوي بيهم فمعرفتش أعمل إيه لينفذ تهديده وينشر صوري فعلا على النت، فقولت لماما على اللي حصل كله فقالتلي تعالي تعمل محضر باللي حصل، وفعلا رحت مع ماما وعملنا محضر في مباحث الإنترنت في العباسية مع ماما وبعدها عملتله بلوك على الوتس اب ودا كل اللي حصل".

اقرأ أيضا..

تطورات صادمة في حادث الفاشينيستا الكويتية فاطمة المؤمن





ads
ads