الثلاثاء 01 أكتوبر 2024 الموافق 28 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

رياضة وصحة.. 5 قنوات لتعليم الرقص مجانًا

الخميس 19/نوفمبر/2020 - 09:55 ص
هير نيوز

من أجمل الفنون المعاصرة "الرقص" اللي أثبتت الدراسات العلمية أنه مفيد جدًا للحالة الجسدية والنفسية للمرأة، ويرجع تاريخ الرقص لعصر القدماء المصريين، وهو ليس مجرد هز وتمايل للجسم، ولكن هو كمان تعبير حركي بيجمع ما بين الجسد والروح والإجساس، وهو رياضة مهمة جدًا بتحسن الصحة النفسية والبدنية كمان، لان الأطباء بينصحه بيه في تقوية العظام والتخسيس، وعلشان أهمية الرقص المدروس دول 5 قنوات مجانية على اليوتيوب لتعليم الرقص.

الرقص مع هالة
هالة اتعلمت الرقص من خلال فيديوهات اليوتيوب سنة 2015، وبعد كده قررت انها تعمل قناة وتساعد البنات في تعلم الرقض، وحاليًا نجحت في انها يكون لها الفانز بتوعها اللي بتعلمهم الرقص، وتقدروا تزوروا صفحتها من هنا.
Zara Dance
من أقدم قنوات الرقص اللي بدأت تعلم البنات من سنة 2007، وبتتخصص في أنها بتعلم البنات تحريك أعضاء الجسم بشكل فني، وممكن تشوفوا الفيديوهات بتاعتها من هنا.
علي واحدة و نص
من أفضل قنوات اليوتيوب اللي هدفها تعليم البنات الرقص، وبتعلمهن على موسيقى وأغاني مختلفة، وممكن تعرفوا تفاصيل أكتر عنهم من خلال لينك القناة من هنا.

PMG
أسست الكابت هبه محمد، قناتها PMG على اليوتيوب علشان تعلم البنات كل فنون الرقص "شرقي – صلصة – زومبا"، علشان يستخدموه كرياضة لتقوية عضلات الجسم من خلال الرقص، ولو عاوزين تعرفوا أكتر زوروا قناتهم على اليوتيوب من هنا.
باميلا قويق
دي قناة إماراتية وتقدروا تتعلموا منها كل أنواع الرقص وأساسياته وفنه، وكمان بتقدم رقصات مختلفة للأغاني الشهيرة، وتقدروا تتفرجوا على فيديوهاتهم من هنا.

ads