الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

التفاصيل الكاملة لرفض عجوز في الستين جائزة مالية كبيرة

الإثنين 17/أبريل/2023 - 02:10 م
حياة كريمة
حياة كريمة

استوقف برنامج "حياة كريمة" والذي يقدمة أيمن مصطفى على قناة dmc، سيدة عجوز في الشارع، تعمل في تنظيف البيوت في إحدى مناطق مصر الجديدة، وقدم لها البرنامج مساعدة مالية قدرها  500 جنيه وسألها عن حياتها وطبيعة عملها اليومية.

برنامج حياة كريمة

وقالت السيدة عندما سألها أيمن مصطفى إنت بتشتغلي إيه يا حاجة؟ بمسح سلالم وكنت بنضف البيوت بس دلوقتي مش بقدر عشان كنت عاملة حادثة مش بشتغل وبكتفي بتنظيف السلالم، والشغلة بتاعتي مكفياني وراضية وكله نعمة من عند الله، ونفسي ربنا يعطيني الصحة ومفيش حاجة نقصاني والحياة بقت سوداء بعد وفاة ابنى".




وبعد  مغادرة أيمن مصطفى، جاءت سيدة قعيدة على كرسي متحرك لتطلب دعم ومساعدة من السيدة العجوز قدرها 100 جنيه لتدفع إيجار منزلها، فأخرجت السيدة العجوز الـ 500 جنيه فورا وأعطتها المبلغ كله على الفور.

حياة كريمة يقدم مبلغ كبير لسيدة عجوز


 ليعود أيمن مصطفى، مقدم برنامج "حياة كريمة"، للحديث مع العجوز، وأخبرها بأن هذا الموقف الإنساني تم تصويره وأخرج لها مبلغ 10 آلاف جنيه مكافأة على موقفها الإنساني، فكانت المفاجئة رفضها الحصول على المبلغ رغم الإلحاح الشديد.

قناعة السيدة العجوز

 

وذكرت سبب رفضها الحصول على المبلغ قائلة: "نفسي ربنا يهدي الناس ويحببهم في بعض وعمري ما أندم إني أعمل خير.. والقرش اللي متعبش فيه ميتاكلش وأنا متعبتش في الفلوس دي ولازم أتعب في الفلوس عشان أحس بالقرش وربنا يبارك فيكم".

أقرا أيضا...

شانا مسعود: «حياة كريمة» تؤهل المرأة لعدة مجالات

ads