الأربعاء 26 يونيو 2024 الموافق 20 ذو الحجة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

أزمة «الفاونديشن».. إليكِ الحل وطريقة التثبيت

الأربعاء 16/يونيو/2021 - 10:38 م
الفاونديشن
الفاونديشن

انتشرت في الأيام القليلة الأخيرة موجة من السخرية على مواقع التواصل الاجتماعي بين رواد السوشيال ميديا "الشباب والفتيات"، بسبب سؤال عضوة على أحد الجروبات النسائية: «إزاي أثبت الفاونديشن لأنه يضيع مع القبلة على الرأس؟».

وبعيدا عن موجة السخرية، وبعيدًا عن الكوميكس خفيفة الظل، تعرفى على طريقة تثبيت الفاونديشن بخطوات بسيطة:

اختيار نوع الفاونديشن
خبيرة التجميل أسماء العمري قالت، إن كريم الأساس (الفاونديشن) من أهم الخطوات الأساسية في المكياج لأنه بيغطي أي عيوب في البشرة، ولكن أحيانا وخاصة في فصل الصيف بفعل الحرارة العالية، مش بيدوم طول اليوم وبيسيح.

فمن الضروري اختيار نوع الفاونديشن المناسب لبشرتك، وفي البداية لابد من وضع البرايمر فهو خطوة أساسية لتهيئة بشرتك، حيث يعمل على تسوية نسيج بشرتك ويخلق طبقة من شأنها تسوية كريم الأساس "الفاونديشن" بحيث يدوم لفترة أطول، وإذا كنتِ تنزعجين من أن تقومى بخطوتين، يمكنك مزج البرايمر مع كريم الأساس لمنحك تغطية أخف وطبيعية أكثر.

طريقة التثبيت
وتضيف خبيرة التجميل، أول خطوة رسم شكل فراشة بكريم الأساس في نص الوش لأن المنطقة دي هي اللي بتظهر الوش، الرسمة هتبقى في نص الجبهة وعلى طول الأنف وعلى جانبي الأنف ورسم شكل V في نص الدقن.

حطي البودرة
وتضيف خبيرة التجميل، أسماء العمري، الخطوة الثالثة، بعد ما دمجنا كريم الأساس كويس جدا على البشرة هنحط البودرة على منطقة التي زون T-Zone اللي هي الجبهة وعلى الأنف والدقن، لأنها أكثر المناطق اللي بيظهر فيها زيوت زيادة على البشرة وبيسيح فيها المكياج أسرع عشان كده هتحتاج اننا نهتم بيها.

اقرأ أيضًا.. 

اسبراي للتثبيت
وتنصح خبيرة التجميل، هي وضع مثبت المكياج بعد ما نخلص الخطوات السابقة، هنرش مثبت المكياج على الوش، والمثبت مش بس لتثبيت المكياج هو كمان بيخلي اللوك طبيعي وبيشيل اي زيادات في المكياج.

ads