السبت 21 سبتمبر 2024 الموافق 18 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«مش بيفهم في الإتيكيت».. زوجة تستغيث بمحكمة الأسرة من زوجها

الخميس 27/مايو/2021 - 08:31 م
«مش بيفهم في الاتيكيت»..
«مش بيفهم في الاتيكيت».. زوجة تستغيث بمحكمة الأسرة من زوجها

«جوزي مش بيفهم في الإتيكيت، ومش ييهتم بنظافته، وشعره وقع، وشكله وحش»، هكذا بررت "سمر. ق"، دعوى الطلاق للضرر ضد زوجها" صهيب. ف"، مدعية أن مظهره أصبح غير لائق بعد الزواج، ولا يعرف الإتيكيت.

مش بيفهم في الإتيكيت
في الدعوى التي تحمل رقم 420 لعام 2021 قالت سمر أن زواجها جاء بشكل تقليدي "صالونات"، وخطبتها لم تتم سوى الـ 9 شهور كانوا جميعهم لتجيهز الزفاف، لكن خلال تلك المدة القصيرة لم تكتشف ما يختلف فيه عنها، فهو محافظ جدًا على مظهره وكلامه، ليظهر بصورة مختلفة بعد الزواج.

وقالت: «أنا من أسرة راقية، طريقة حياتنا ليها أصول مقدرش أستغنى عنها، بس جوزي بيتعامل معايا بتهميش وبيوجعني نفسيا كل شوية بكلامه وتصرفاته، عشان كده قررت بعد 6 شهور جواز إننا مش هنقدر نكمل مع بعض».

«طلبت من جوزي يطلقني وقلتله مش هاخد حاجة غير جهازي اللي اشتريته، بس هو رفض»، لتقرر الزوجة اللجوء لمحكمة الأسرة، ليرد الزوج بدعوى طاعة.

الزوجة قررت أن زوجها رجل متجبر بجانب تخلفه ورجعيته، بس دعوى الطاعة، والتي اعتبرتها أنها لذلها لإجبارها على الحياة معه غصبا.

اقرأ أيضًا.. 

وتابعت: «بيقولي هعلمك التعامل مع ولاد الذوات شكله إيه، والإتيكيت بتاعنا بنتعامل بيه إزاي، وضربني، فهربت لبيت أهلي قبل ما يموتني».

ليرد الزوج في دعوى إنذار الطاعة مشيرا إلى أن زوجته تتعمد إهانته دائما أمام الجميع، وتعايره ببيئته وأهله « حاولت تسرق الشقة وبتجبرني على طلاقها وسلطت عليا بلطجية».

ads