الأحد 06 أكتوبر 2024 الموافق 03 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«فضائح الأمهات أون لاين».. فتيات: «أمي لغت فرحي».. وأخريات: «ألفاظها بشعة»

السبت 03/أبريل/2021 - 06:59 م
فضائح الأمهات
فضائح الأمهات

لم تقتصر جروبات موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، على المشاكل الزوجية أو الأسرية بين الزوجين، بل أصبحت أيضًا ملاذًا للكثير من الفتيات، يفضفضن عما يجول بخواطرهن وقلوبهن وداخل منازلهن، و«من غير اسم» سبيلًا في الحديث والكشف عن أسرارهن بدون خجل.

فتيات يفضحن أمهاتهن

« من غير اسم.. أنا للأسف مشكلتي إن أمي قاسية جدًا وعندها حب امتلاك لينا.. أول ما كبرنا وبدأنا نتخطب ونتجوز ظهرت شخصيتها الحقيقة كأنها مرآة أب للأسف كانت بطفش العرسان ومش عاوزه تزوجنا غير إن معاملتها لينا بتتغير إهانة وضرب وبتسمعنا ألفاظ بشعة مع إننا أنا وأخواتي الحمد لله كل الناس تخلف بأخلاقنا»، هكذا كان جزء من رسالة فتاة أرسلتها على إحدى الجروبات أو الصفحات الكبيرة والتي يتخطى متابعيها لأكثر من 600 ألف متابع.

واستكملت الفتاة،: «إرادة ربنا فوق كل شيء واتجوزنا كلنا الحمد لله بس أنا مش قادرة أنسى إن أمي لغت ميعاد فرحي ومحضرتش ومخلتنيش أخرج من بيت أبويه يوم جوازي وخرجت كأني عاملة عاملة غير إنها أيام خطوبتي كانت بتشتمني وتطعن في شرفي وتجرحني بكلامها وضربها ليه، مش عارفه أتعامل معها ولا قادرة أنسى بحلم بكوابيس بيها، أودها إزاي وأروح أزورها ولا لا؟».

وانهالت التعليقات عليها، ما بين فتيات يرفضن نبرة الرسالة التي تهين الأم على حد وصفهن، حيث قالت رنا محمد، «هقولك حاجه مامتك لسه صغيره وبتهتم بجمالها وكدا، بس انتوا كبرتوا أخذتوا منها الأنظار، أصبحت تغير منكم. وبحكم سلطتها كأم بقت تعمل كدا مع الوقت هتصدق أن كل واحد ليه أيامه وأنها كبرت وراحت عليها، أنتي انسي. وروحي وزوريها، بس خلي جوزك يقلها كلام حلو يعني ايه الحلاوة دي، انتي بتصغري يوم عن يوم وكدا، تقريبا مفيش تحليل غير كدا، أوعي تقاطعيها هي طيبه. بس مش مصدقه إنها كبرت وخلاص راحت عليها».

اقرأ أيضًا.. استشاري علاقات أسرية تكشف فوائد ضرب الآباء للأبناء.. فيديو


لم تكن تلك الفتاة هي الوحيدة التي شكت مما وصفته بـ« قسوة أم»، بل حكت أخرى وتحمل اسم« أم رحمة»، عن حالتها على إحدى الجروبات حيث قالت،« أنا غير كل الناس، وأمي غير كل الأمهات، أنا اتجوزت وكنت فاكرة إن أمي هتقف جنبي وتحافظ عليا وعلى بيتي، لكن كانت السبب في خراب بيتي وتركي لزوجي، بسبب حب الامتلاك والعند والقسوة، كانت بتعامل جوزي دايما بتعالي وقسوة وتحرضني عليه، وبعد 5 سنين من الجواز كان مصيري الطلاق ولما رجعتلها ببنتي قالتلي ارميهاله أو مش هتقعدي معايا».

وانهالت عليها التعليقات التي طالبتها بضرورة البحث عن شغل لتستطيع الإنفاق على ابنتها وإنها تعيش وحدها بعيدًا عن منزل أمها.

«فضائح الأمهات أون لاين».. فتيات: «أمي لغت فرحي».. وأخريات: «ألفاظها بشعة»

«فضائح الأمهات أون لاين».. فتيات: «أمي لغت فرحي».. وأخريات: «ألفاظها بشعة»
ads