الأحد 19 مايو 2024 الموافق 11 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

ابني كان هيموت بقنبلة.. التفاصيل الكاملة لهجوم لبنى ونس على محمد رمضان

السبت 13/مارس/2021 - 03:31 م
هير نيوز

تسببت الفنانة لبنى ونس في جدل كبير بالساعات الماضية، وذلك عقب هجومها على الفنان محمد رمضان، والمخرج عصام الوريث، وذلك عقب إعلان الأول عن إصابته بجروح بالغة أثناء تصوير إعلان لأحد الألعاب، والتي تسمى «free fire».

وكشفت لبنى ونس عن تعرض نجلها يوسف لحادث، دون الإفصاح عن أي تفاصيل تخص هذا الحادث، مشيرة إلى أن السبب به هو فساد بعض الأشخاص أثناء عمله بالتمثيل.

ونشرت عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" تدوينة قائلة "حسبنا الله ونعم الوكيل ابني انكتب له عمر جديد امبارح.. أشكرك يا رب وأحمد فضلك.. بسبب خسة وفساد ضمائر البشر.. والذي رفع السماء بغير عمد.. انصرنا على شياطين الإنس في مهنتنا".

وبعدها حرصت لبنى ونس على كشف تفاصيل الحادث، مؤكدة أن المخرج عصام الوريث كاد أن يتسبب في مقتل ابنها يوسف، ونشرت قائلة "عصام الوريث كان هيتسبب في قتل ابني يوسف امبارح.. حسبنا الله ونعم الوكيل.. فرحان بنفسك إنك تحط قنبلة تحته من غير ما تقوله ومن غير ما تلبسه واقي.. ربنا ينتقم منك.. الحمد لله ربنا لطف بابني وبيه.. وإذا متمش محاسبته هيتسبب في قتل مين تاني.. عار على الإنسانية.. مش هاسيبك".

كما حرصت أيضًا آية سعيد نجلة الفنانة لبنى ونس على الكشف عن تفاصيل إضافية عن الحادث، ونشرت عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي قائلة "أخويا يوسف ربنا نجاه من الموت امبارح.. في تصوير إعلان لعبة اسمها free fire لمحمد رمضان.. وانفجرت فيه قنبلة بارود".

وتابعت "خبير المفرقعات اللي بيشتغل مع رمضان اسمه عصام الوريث.. اللي المفروض جزء من وظيفته الحفاظ على حياة الناس.. اللي بيشتغل معاهم.. قاله ديه قنبلة صوت ومطلعتش كده.. ومفكرش حتى يلبسه حاجة تحميه أو ينبهه أو يعدل مكان وقفته.. ومن غير سابق إنذار ومن غير أي احتياطات تحافظ على جسمه وحياته هو واللي حواليه".

وأضافت "انفجرت القنبلة تحت رجله.. والنتيجة حروق من الدرجة الأولى في رجله كلها.. والتهاب في جدار الخصيتين.. وعمره كان هيضيع والخصيتين كانوا هينفجروا لولا ستر ربنا.. وأنه وطى ورجع لورا على آخر لحظة.. وأستاذ عصام كان شايف أن يوسف مأفور.. وإن فيه إيه يعني اللي حصل ده.. أنت مثلت مع رمضان ده أنت دخلت التاريخ".

واستكملت "وشوفت المشهد طلع حلو إزاي.. أستاذ أشرف مشكورًا ماسبهوش لحظة.. ومتابع معانا كل التفاصيل.. فيه تقرير طبي وفيه محضر وهتبقى قضية.. وكده كده حقه مش هنسيبه.. والبوست هيفضل مفتوح للتعديل.. وعلشان نزود كل تفاصيله في القصة دي.. اللي عنوانها الإهمال واللامبالاة والفشل.. والناس اللي فاكرة أنها ممكن تعمل أي حاجة وتعدي بيها عادي".

وأجرت تعديلا على المنشور قائلة "أيوة شوفت فيديو محمد رمضان اللي مصور فيه ضهره محروق على أنغام أغنية كله في حبك يهون.. وده ملوش أي معنى غير إن سيادته بيشتغل مع شوية هواة.. والسؤال بقى هل لو الحرق بين رجله كان كله في حبها هيهون برضه.. ولا كان هينزل بأغنية دايمًا دموع".

وعلقت لبنى ونس على منشور نجلتها قائلة "حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم ولادنا أغلى من الدنيا كلها".


وبعدها وجهت لبنى ونس رسالة للفنان محمد رمضان، مشيرة إلى أن الشهرة يتوجب معها وجود إنسانية، ونشرت قائلة "إذا عملنا كل حاجة طبيعية وحقيقية كنا هلكنا.. ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة.. يعني إذا في مشهد يا أستاذ محمد التمساح بيأكلك نترحم عليك ويبقى آخر مشهد في حياتك".

وأكدت لبنى ونس على أنها تعلمت التمثيل على يد عظماء، وقالت "تعلمنا مهنة التمثيل على يد عظماء التمثيل، ولم يطلق عليهم هذه الكلمة المزعومة.. النجم والنجمة في مهنتنا يا أستاذ محمد رمضان.. وأنت وأنا وكلنا عارفين إن ما يسمى بالنجم استغفر الله العظيم.. بيتعاملوا معاه في اللوكيشن كأنه إله هو المحور والكل يدور حوله".

وطرحت لبنى ونس على محمد رمضان بعض الأسئلة وقالت "هل ممكن تتعرض لما حدث لابني في التصوير معاك.. مستحيل طبعًا.. بتعمل أكشن وبتبقى عارف قبلها كل تفاصيله مرة واتنين وعشرة واللي عاجبك بتوافق عليه.. واللي مش عاجبك بتغيره على هواك.. ما حدش بيفرض عليك حاجة.. يعني القنبلة اللي زرعها عصام الوريث لابنى تحت منه ومن غير ما يقوله.. ولا حتى يلبسه واقي.. يقدر يعمل معاك كده ليه".

وأضافت "أنت بن آدم وابني مش بني آدم.. أنت أغلى الناس عند والدتك.. ويوسف نن عيني ومفيش أغلى من الضنا.. حط ابنك مكان يوسف هتقول برضه كله في حبكم يهون.. بس أرجع وأقولك ابني ربنا هيجبله حقه من اللي اسمه عصام الوريث ده.. اللي ميعرفش أبجديات عمله.. اللي بيستبيح حياة الشباب عشان يحقق الطبيعة المزعومة الغلط اللي حضرتك بتتكلم عنها".

وأنهت لبنى ونس منشورها قائلة "حق ابني هيرجع له مش هسيبه عشان يبطل سي الوريث ده إنه يستهين بحياة الناس.. سؤال بقى لما نموت سيادة النجم هيدفن فين.. الديان والعدل والحق موجود واعتمدنا عليك يا رب".

ومن جانبه، حرص يوسف عمر على طمأنة أصدقائه، ونشر عبر صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي قائلًا "الحمد لله على كل شيء أنا بخير ربنا سترها.. والحمد لله أنها جت على قد كده.. شكرًا لكل الناس اللي سألت عليا كلامكم فرق معايا جدًا".

ابني كان هيموت بقنبلة.. التفاصيل الكاملة لهجوم لبنى ونس على محمد رمضان

ابني كان هيموت بقنبلة.. التفاصيل الكاملة لهجوم لبنى ونس على محمد رمضان

ابني كان هيموت بقنبلة.. التفاصيل الكاملة لهجوم لبنى ونس على محمد رمضان
ابني كان هيموت بقنبلة.. التفاصيل الكاملة لهجوم لبنى ونس على محمد رمضان
ads
ads