الإثنين 07 أكتوبر 2024 الموافق 04 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مفيدة شيحة تفتح النار علي سلمى أبو ضيف بعد صور حملها

الأحد 06/أكتوبر/2024 - 10:28 م
مفيدة شيحة
مفيدة شيحة

خرجت الإعلامية مفيدة شيحة برسالة قوية للفنانة سلمى أبو ضيف في برنامجها "الستات" على شاشة النهار بعد أن أثارت الجدل بصورها في أسبوع الموضة بباريس التي كشفت فيها عن بطنها الحامل.




ماذا قالت مفيدة شيحة عن سلمى أبو ضيف؟ 



وقالت مفيدة شيحة : "يا سلمى أبو ضيف يا بنوتة يا صغيرة، أنا بشوف ان انتي اخفقتي في اختيارك للصورة دي في مجتمعك العربي. المجتمع الغربي يحترم الصور اللي زي دي مقارنتة بريانا وبيونسيه، كلهم اتصوروا عراة لأنها ثقافتهم. احنا في مجتمعنا العربي"

وأضافت مفيدة: "انتي قمر ولبسك يجنن لكن المرأة الحامل لا تظهر بطنها. لما ببقى حامل بلبس فستان حلو، أبين حملي بشكل مختلف. لكن أظهر ببطني في التصوير؟ دي صورة تليق بالمجتمع الغربي ولا تليق بالمجتمع العربي. لازم تبقي عارفة طالما مسكتي العالم من النص، لازم تبقي عارفة ايه يليق بالمجتمع الغربي وايه يليق بالشرقي".







وأبدت مفيدة برأيها في اتخاذ سلمى أبو ضيف لإجراء قانوني ضد المتنمرين: "أنا معترضة على مقاضاتك أي من الناس اللي تنمروا بيكي. دي وجهة نظري وليكي حق تاخديها وتاخديهاش. انتي فنانة كبيرة وشغلك الأساسي في الوطن العربي. لما قررتي تنزلي الصورة، ممكن تكوني مخدتيش بالك ان ممكن يكون في اختلاف ثقافات وشايفة انك زي الفنانين اللي برة. كان لازم تحطي في بالك ان في ناس هيقولولك ايه اللي أنت عاملاه دة؟". 





وأنهت مفيدة شيحة رسالتها: "الفكرة في ان انتي فنانة كبيرة وشخص ناضج وثقافتك برا وجوا فلازم تسيبيها. انت حطيتي كمان صورة أثارت الجدل لكتير من المعوقين ذهنيًا وثقافيًا ان هما يفهموا ان كونك فنانة في المكان دة فطبيعي تعملي صور زي كدة. لكل مقام مقال يا حبيبة قلبي. انت هنا في الوطن العربي فأحترمه. أنا مينفعش النهاردة أطلع عريانة وأبقى لابسة شفاف أو أعمل جلسة تصوير بشكل سريع الناس مش هتتقبل دة. ليه؟ احنا مجتمعنا كدة، أعمل ايه؟ أخترع مجتمع تاني؟ لازم تتقبلي ان في ناس هيعترضوا وناس لا".


سلمى أبو ضيف تتجه للقضاء بعد تعرضها للسخرية 


توعدت الفنانة سلمى أبو ضيف بعض المتنمرين الذين اتخذوا السوشيال ميديا وسيلة للتنمر والسخرية من شكلها بعد حملها، سواء من خلال التنمر أو العنف اللفظي.





سلمى أبو ضيف تتوعد المتنمرين عليها


وشاركت سلمى أبو ضيف رسالة عبر حسابها على موقع تداول الصور والفيديوهات إنستجرام، معلقة:  السخرية من حجم بطني أمر مرفوض ويعد تنمراً. لقد شعرت بالخجل من جسدي بسبب نحافتي، والآن أتعرض للتنمر بسبب بطني! أستقبل رسائل تطالبني بالتوقف عن إظهار بطني.


وأضافت: لا أعتقد أن حملي يجب أن يمنعني من العمل، ولا ينبغي أن أخفيه؛ لأنه قد يؤذي عينيك! ببساطة، إذا كنت لا ترغب في رؤية صورتي، فلا تنظر إليها. أنا أحب حملي، وسأتقبله حتى النهاية.





اقرأ أيضا..


إيمان العاصي تسطر اسمها بالذهب في «برغم القانون» لهذه الأسباب


ads