الجمعة 18 أكتوبر 2024 الموافق 15 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«اعتداء وضرب».. التفاصيل الكاملة لوفاة الفنان تامر ضيائي على بوابة معهد الأورام

الأربعاء 17/يوليه/2024 - 08:10 م
تامر ضيائي
تامر ضيائي


 

رجل عن عالمنا اليوم الفنان تامر ضيائي، متأثراً بأزمة قلبية مفاجأة بعد تبادل الصفعات بينه وبين فرد أمن مستشفى معهد الأورام مما أدى لوفاته في الحال.

 



تفاصيل وفاة الفنان تامر ضيائي

 

وكشفت التحقيقات الأولية أنه وقعت مشاجرة على بوابة معهد الأورام بين فرد الأمن والفنان تامر ضيائي عندما كان  يصطحب زوجته لعمل جلسة كيماوي، ومن هنا أشار فرد الأمن في أقوله أن الفنان لم يلتزم بالدور وقام بصفعه على وجهه ليرد عليه فرد الأمن بصفعه مثلها، ثم علم فرد الأمن أن الفنان تامر ضيائي سقط على بوابه أخرى للمستشفى وتوفي.

 

 

وأكد نقيب الممثلين أشرف زكي أن حق الفنان تامر ضيائي لن يضيع، مؤكدا أن مجلس إدارة النقابة أوكل لجنة قانونية كاملة لمتابعة القضية ولن يضع حقه ابدا.

 

 

وحالياً تجري الجهات المختصة تحرياتها حول الواقعة، وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة وسيتم كشف جميع ملابساتها بالكامل خلال الساعات المقبلة.

 

 اقرأ أيضا..


وصية الفنان تامر ضيائي قبل وفاته

 

وقد حرص الفنان تامر ضيائي على كتابة وصيته قبل وفاته عبر حسابه على فيسبوك معلقاً: بوست وصية.. هيفضل باين على صفحتي لحد ما أموت.. الحقيقة اللي كلنا عارفينها ومتأكدين منها إننا كلنا ربنا كاتب لنا إننا نموت في ميعاد محدد غير معروف، وعشان كده كتبت الكلام ده لأني محتاج حاجات معينة تتعمل وحاجات خايف تتعمل وأنا مش عايز حد يعملها لمجرد إنها معروفة ووقتها طبعاً مش هعرف أقولها لحد. ودي وصيتي".

 

وتابع: "صلاة الجنازة أهم من العزا وهي اللي كل ما العدد زاد كل ثوابي ما كان أكتر، فأرجوكم تصلوا عليا مش شرط تيجي العزا وياريت لو اتعمل في البيت أو مكان بسيط بفلوسه تطلعوا صدقة جارية أفضل".

 

وأضاف: "من فضلكم لم يثبت أو يتفق عليه عمل ختمة قرآن للمتوفي إنها هتوصله، بس مثبت إن الدعاء والصدقة بيوصلوا للميت، فرجاء دي بالذات بلاش وادعولي الوقت اللي هتقروا فيه جزء فضوا نفسكم واقعدوا ادعوا فيه، بلاش صدقة جارية تقليدية وسهلة ومش مستفاد بيها يعني المصاحف كتير في مصر أوي، وكل بيت فيه كتير فممكن نحط الفلوس في جامع بيتبني أو كرسى متحرك في مستشفى يستفادوا بيه المرضى أو دخول مياه لبيت غلابة أو بناء سقف لبيت فقراء، حاجات ناس تستفيد بيها لمدة طويلة".

 


اقرأ أيضا.. 

ads