الأربعاء 15 مايو 2024 الموافق 07 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«توقعات وحيرة» قصة «جعفر العمدة» تشعل السوشيال ميديا

الخميس 06/أبريل/2023 - 11:44 م
هير نيوز



آثار مسلسل "جعفر العمدة " جدلا واسعا على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، حيث أعجب الكثير من المشاهدين بقصة المسلسل وتفاعلوا معها من خلال توقعات للأحداث القادمة.

وكانت المنشورات والتعليقات على مسلسل "جعفر العمدة" تدل على إعجاب الناس به ونجاحه في شغل تفكيرهم.

وقال محمد في منشور : «سيف هيطلع ابنه وهيعرف وقريب جدا المشكله مش في كده المشكله في مين الي عمل كده و قال لبلال يعمل كده اخوه ولا نسايبه وانا بقولك نعيم واخته الي عاملين الحوار ده فيه».


وعلقت اسراء: «نهايه المسلسل  بعد ١٩ سنه تربيه هيتقل في الاخر لم يعرف ابنه عايش وهيحسرو قلبه عليه لم ابن فتح الله يخرج من السجن».

وقالت سمر: «احنا نسيب جعفر هو وابنة ع جمب ونركز مع سيد ومراتة شكلها هتطلع هي اللي مانعة نفسها الخلفة بسبب اخو دلال».

وعلق محمود : «شايف ناس كتير بتقول نعيم هوا اللي متفق علي فكره يا جماعه انا كنت شغال في الحاره بتاع المسلسل ده و هتقوم خناقه في الحاره بين شوقي فتح الله و نعيم و سيد و نعيم هيموت و جعفر هيكون في لبنان و جعفر هيجرع يقتل شوقي بس في اواخر الحلقات كده  و الست اللي ربت سيف ابن  جعفر هتموت».


وكتبت شيماء: « والله شكلها فى الاخر هترسا على ان اللى وره  الحوار ده كلو شوقى ومرات سيد واخوها نعيم وشوقى هيطلع يقتل الود عشان يحسرو عليه  ده لو ابنه إنما لو مش ابنو يبقا ابن بلال شامه من فاطمه واحنا اللى هنتصدم  فى الاخر».

وعلقت مريم: «هي الصدمه مش ف مين ابنه الصدمه ف مين اللي سلط بلال شامه ودي اللي هتبقا صدمتنا كلنا».

وكتب محمد منشور : «جعفر العمده بعد ميعرف إن مرات اخوه كانت في السجن اللي فيه شوقي اللي هو منذر ريحانه، يقول معقول مرات اخويا تكون عشيقه شوقي و هي ورا خطف ابني و موت ابن دلال».

وعلق محمود: «جماعه وداد مرات سيد بتحب شوقي ابن فتح الله يقوم شوقي متفق معاها تخطف ابن جعفر عشان ينتقم منه وادا لبلال شامه ابنه عشان يخلص منه  فـ مش عاوزينها تزوره في السجن !!  وعلموا علي كلامي ده».

وكتب كريم منشور: «يافنان انتا لو خرجت من السجن وموت ابن جعفر العمده سيف هتلاقي مصر كلها تحت بيتك انا بقولك اهو  - منذر رياحنه».


كما آثارت الحلقة الجديدة جدلا واسعا على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث ظهرت والدة سيف وهي في المستشفى وهي تريد أن تخبر جعفر أن سيف والده، ولكنها تموت قبل أم تخبره.

وشبه رواد السوشيال ميديا ذلك المشهد بمشهد فيلم العفاريت، حيث علقت نهال: «المشهد ده كان في فيلم العفاريت سنة 1990 والكتعة ماتت قبل ما تقول مين من البنتين بنت مديحة كامل ، وانت كررت تاني سنة 2023 وفاطمة مقالتش أن سيف ابن جعفر الكاتعة معانا الحمد لله بجد فين الفكرة».

وقال احمد في تعليق اخر: «هي ليه فاطمة قلبا على الكاتعة كده».


ads
ads