الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

قصص ملهمة.. «القومي للمرأة» يسلط الضوء على موهبة إسراء فتحي

الخميس 28/يوليه/2022 - 02:01 م
هير نيوز


أشاد المجلس القومي للمرأة، بموهبة إسراء فتحي التي التحقت بكلية الفنون الجميلة، وبدأت التعرف أكثر عن الألوان ودرجاتها ودمجها مع بعضها.. مشيرة إلى أن "عرايسها كانت الشاهد الأول على موهبتها وهي صغيرة لما بدأت تصمم لها ملابسها".



متابعة كتب التراث


ووفقًا لصفحة المجلس القومي للمرأة على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" فإن "إسراء أثناء أعوام الجامعة كانت بتحب تروح مكتبات كتير تتفرج على كتب التراث القديمة وتصميمات الملابس القديمة اللي كانت في أكثر من عصر، فقدرت تربط بين التصميمات دي والرسم وتكنيك التطريز".




وأضافت أنها "اشتغلت مصممة أزياء في أكثر من شركة بعد التخرج، وفي الوقت ده كانت بتحاول تطور طريقة التطريز القديمة على الموديلات بشكل عصري ويبقى مناسب أكثر لوقتنا ده، ودي كانت أول خطوة للبداية اللي قررت إنه يبقى مالوش علاقة بالملابس» مشروعها "الوسائد" مختص أكثر بأكسسوارات البيت، كان أول منتج هو الكوشنز وكانت بتشارك بيه في البازارات والمعارض الصغيرة، ومن إعجاب الناس بالمنتج وتصميمه وألوانه كان حافزًا كبيرًا لإسراء إنها تكبر مشروعها فبقى بيضم دلوقتي منتجات كثير زي مفارش، سكارفات، شنط، ومعلقات ووحدات إضاءة، وبتعرضها في جاليريهات كتير في القاهرة وإسكندرية.



اقرأ أيضًا..

امرأة صنعت المستقبل.. "عهود الرومي" أول وزيرة سعادة في دولة الإمارات العربية



مشاركة في معارض الحرف اليدوية


وتابعت: "حاليًّا بتشارك في معارض الحرف اليدوية الكبيرة زي تراثنا، وكمان قدرت تصدر أكثر من أوردر للخارج، بالإضافة لمشاركتها في معارض كثير في دول مختلفة زي باريس وامستردام والبحرين ودبي".


وأضافت صفحة المجلس: "إحساس كبير بالفخر حست بيه إسراء لما تم اختيارها ضمن 13 مصممًا ونال شغلها إعجاب «أسبوع التصميم بنيويورك» المصري لمشاركة الزوار من كل أنحاء العالم، لأنهم مكانوش مصدقين إن مصر فيها مصممين بجودة وكفاءة عالية، عشان كدة إسراء بتحلم إن التصميمات تبقى أكبر، والمنتجات المصرية توصل لأبعد مكان في العالم".


إسراء وغيرها كثير من السيدات والفتيات المصريات الملهمات استفدن من جهود المجلس القومي للمرأة وسعيه نحو تمكين المرأة اقتصاديًّا وتشجيعها على اقامة مشروعات حرفية وفتح قنوات تسويقيه جديده أمامها.



ads