السبت 21 سبتمبر 2024 الموافق 18 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مريم فخر الدين.. حاولت قتل شقيقها وكرهته لهذا السبب

الإثنين 27/ديسمبر/2021 - 07:04 م
هير نيوز

هو أحد دنجوانات جيل الستينات والسبعينات من القرن الماضي، قدم تاريخ فني وصل إلى 109 عمل فني، ولكن تميزت أغلب أعماله بخفة الظل والكوميديا، فهو الفنان يوسف فخر الدين، شقيق الفنانة مريم فخر الدين، والذي أصبح عضوا من أعضاء الوسط الفني بعد أن أصبحت هي نجمة.




ومع حلول ذكرى وفاته اليوم، نرصد ما قالته عنه شقيقته الراحلة مريم فخر الدين عن مدى كرهها له في بداية حياته، حيث قالت في لقاء لها ببرنامج "ساعة صفا"، مع الإعلامية صفاء أبو السعود: "الفرق بيني وبينه أربع سنين، وأول ما اتولد كنت بكرهه جدًا، لأني كنت بنام في سرير أمي وكانت ريحته حلوة، ولما يوسف اتولد نمت في سرير أبوبا وريحته بايب وكنت بكرهه جدًا، وكمان ودوني المدرسة أدركت أنهم بيرموني برا البيت".




وأضافت: "جالي مرة تعب وكنت بكح والدكتور قال لماما ابعدي البنت لتعدي الولد، فكنت بروح أكح في وشه عشان يموت وأخلص منه وأرجع أخد مكانتي تاني، وفضلت بكرهه كدا لحد بعد ما اتجوزت محمود ذو الفقار، وأبويا عمل حادثة، وجاله ارتجاج في المخ ومكنش بيتكلم، وأبويا حط أيدي على أيد يوسف في اللحظة دي بس حسيت أني مسئولة عنه وأنه ابني".




وتابعت: "بعدها ماما كانت شديدة جدًا وأنا كنت مدلعة جدًا، أنا اللي بوظته وجبتله كل حاجه عربية وأي حاجة هو عايزها، وأنا اللي خليته دخل الفن وعملتله كل اللي هو عايزه".

 

..اقرأ أيضًا

ذكرى رحيل "حسناء الشاشة".. مريم فخر الدين



ads