الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

نظام الثانوية الجديد يثير الجدل.. والمدرسون يودِّعون الطلاب بالمانجو والدموع

الجمعة 16/أغسطس/2024 - 04:05 م
نظام الثانوية العامة
نظام الثانوية العامة الجديد

أثار نظام الثانوية العامة الجديد الجدل عبر منصات التواصل الاجتماعي الشهيرة حيث ظهر بعض المعلمين والمعلمات في مقاطع فيديو قصيرة عبر حساباتهم الشخصية على منصات التواصل الاجتماعي، ومنهم مدرس للجيولوجيا ظهر وفي يده طبق مانجو يأكل منه، ومعلمة أخرى لمادة اللغة الثانية، وهي مادة الفرنسية، ظهرت وهي تبكي لتودع طلابها بعد تطبيق نظام الثانوية العامة الجديد. 






رد فعل المعلمين بعد نظام الثانوية العامة الجديد 


وقد ظهرت بعض مقاطع الفيديو القصيرة للمعلمين والمعلمات بعد قرار تطبيق نظام الثانوية العامة الجديد، حيث ظهرت معلمة لمادة اللغة الفرنسية، وهي تبكي أثناء توديعها طلابها في مقطع فيديو، وقالت: "اوعوا تنسوني هتوحشوني! مُدرسين الثانوي العام بتودع طلابها". 

بينما تهالت التعليقات عبر منصات التواصل الاجتماعي الشهيرة بسبب نظام الثانوية العامة الجديد، وخروج بعض المعلمين والمعلمات في مقاطع فيديو مثيرة للجدل، حيث كتبت آيه خفاجة: "إيه الأفورة دي، المواد اتلغت آه لثانوي لكن الفرنساوي هيبدأ من إعدادي فالمدرس بدل ماكان بيشتغل ثانوي هينزل إعدادى.. والجيولوجيا والجغرافيا وعلم النفس أعتقد أن مدرسين المواد دى ممكن يشتغلو دراسات إعدادي برضو، يعني هتفرق المرحلة الدراسية مش أكتر". 

فيما كتبت منار الأبنودي: "أولا الأرزاق بايد ربنا لا بايد وزير ولا مدير ثانيا الناس اللى حزينة اوى علي الفئة دى من المدرسين دول أصلا زعلانين انهم مش هيعرفوا يكملوا باقى الثروة اللى عملوها من ورا تعب أولياء الأمور لما يبقى المدرس من دول عاوز في الحصة ٢٠٠ جنيه وعامل قاعة طويلة عريضة يدى فيها واللى معهوش ميدخلش، يبقى كده بقت غابة بجد مش دروس دول أصلا كده كده عملوا ثروة فمش دول اللى يستحقوا يتزعل عليهم فى ناس كتير تستحق واتقطع عيشهم وماشيين بما يرضي الله ونفتكر تانى الرزاق هو الله فبلاش جو الصعبنيات ده".



فيديوهات تثير الجدل بعد نظام الثانوية العامة الجديد
 


وقد أثار نظام الثانوية العامة الجديد ما بين مؤيد ومعارض، حيث هناك من يرى أن الأمر تخفيف على الطالب في المذاكرة والمجهود، بالإضافة إلى التخفيف عن أولياء الأمور بسبب المصروفات الدراسية، وهناك من يرى أن الأمر يضر بمصلحة المعلمين والمعلمات، بإلغاء مواد وإضافة مواد أخرى. 

حيث علق أحد المتابعين على فيديو معلم للجيولوجيا يقول فيه: "تعالوا خدوا الفلوس.. رب الخير لا يأتي إلا بالخير، المادة متلغتش ولكن مش هتتضاف للمجموع، كانت رحلتي قصيرة معاكم، وأتمنى ليكم كل التوفيق في العام المصيري ده، وهيبقي في كورس نهائي مجاني لتدريس الجيولوجيا كلها قبل امتحانها". 







اقرأ أيضا.. 

ads