الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

قرار عاجل من النيابة بعد نتيجة تحليل المخدرات لـ عصام صاصا

السبت 11/مايو/2024 - 01:43 م
عصام صاصا
عصام صاصا


قررت جهات التحقيق المختصة بالجيزة بضبط وإحضار مطرب المهرجانات عصام صاصا وذلك بعد ورور تقرير الطب الشرعي الذي أفاد بثبوت إيجابية عينة تحليل المخدرات الخاصة به، وقت قيادته لسيارته أثناء دهس أحد الأشخاص على الطريق الدائري بالطالبية.

 

 

وخلال الأيام الماضية قد تم إخلاء سبيل مطرب المهرجانات عصام صاصا بشكل مؤقت بعد سداد 30 ألف جنيه كفالة مالية قدرتها النيابة العامة.

 



العقوبات المتوقع تطبيقها على مطرب المهرجانات عصام صاصا

 

أصبح يواجه مطرب المهرجانات عصام صاصا حالياً قضيتين الأولى هي القتل الخطأ  مصحوب بظرف مشدد هو قيادته السيارة الخاصة به تحت تأثير مخدر وهو المعاقب عليه وفق لنص المادة 238 من قانون العقوبات والتي تصل عقوبة الحبس فيها إلى خمس سنوات، ويجوز في القتل الخطأ التصالح عملا بنص المادة 18 مكررا أمن قانون الإجراءات الجنائية.

 

أما بالنسبة لتهمة التعاطي فوفقا لنص المادة 37 من قانون مكافحة المخدرات، فيكون الاختصاص هنا لمحكمة الجنايات وتعد هي العقوبة الأشد. 





اقرأ أيضا.. 


تعليق عصام صاصا على حادث الدهس

 

علق مطرب المهرجانات عصام صاصا على دهسه لمواطن بسيارته أعلى كوبري دائري المنيب، على وصلة المريوطية،مما تسبب في وفاته في الحال، والقبض على عصام صاصا والتحفظ على سيارته.

 

وأشار عصام صاصا بعد الإفراج عنه بكفالة مالية عبر حساباته على مواقع التواصل الاجتماعي عن ندمه الشديد لما حدث وأنه مازال متذكر كل تفصيله عاشها خلال الساعات الماضية قائلاً: "كل اللي بيحبوني واللي مبيحبونيش واللي شمتانين فيا يركزوا في الكلام ده، طبعا الحمدلله على كل حال وكل اللي يجيبه ربنا خير ، بس ليه الناس شايفاني وحش ؟ ربنا اللي يعلم انا الموضوع ده مأثر فيا قد ايه ويارب ما حد يتحط في ربع الموقف اللي انا فيه .

 

وأضاف عصام صاصا: ربنا يرحم الراجل اللي انا شايل ذنبه وشكله مبيفارقش عيني من ساعة اللي حصل ويصبر اهله، بس في حاجات محدش  يعرفها لازم اطلع اوضحها بس انا مش قادر احكي حاجه دلوقتي من التعب اللي انا فيه"

 

 

الملابسات الكاملة لقضية عصام صاصا

 

قد تلقت التحريات خلال الساعات الماضية بأن المطرب عصام صاصا أثناء سيره أعلى دائري المنيب قبل نزلة المريوطية فوجئ بمرور شاب الطريق، فاصطدم به بسيارته وأطاح به لعدة أمتار، وتوقف حتى جاءت سيارة الإسعاف ونقلته إلى المستشفى، وتم إلقاء القبض على عصام صاصا من قبل العقيد سامح بدوي مفتش مباحث فرقة غرب الجيزة وفتح تحقيق بالواقعة.

 


اقرأ أيضا.. 


 

ads