الإثنين 01 يوليه 2024 الموافق 25 ذو الحجة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

ردود صادمة على واقعة مندوب التوصيل والفستان البيتي

الأربعاء 09/أغسطس/2023 - 01:01 م
مندوب التوصيل والفستان
مندوب التوصيل والفستان البيتي

لا تزال الردود والتعليقات مستمرة على تريند مندوب التوصيل والفستان البيتي، الذي لقي تفاعلا كبيرا عبر وسائل التواصل الاجتماعي.

منشور مندوب التوصيل كان قد لقي تفاعلا كبيرا من مستخدمي السوشيال ميديا، حيث أيد بعضهم تصرفه، وانتقده آخرون، وسخر البعض منه أيضا.

ردود السوشيال ميديا

قاد أحد المستخدمين: الناس اللي موافقة على إن واحد غريب يشوف حاجة شخصية زي دي لا، أو كمان ببجاحته يسأل هتلبسها فين وشايفة دي حاجة طبيعية؟.. ويبقى في نقاش بقى بين المندوب والسيلز عن لبسها وياترى هتلبسه فين وشارياه ليه؟ بجد؟.
وقال حساب آخر: بمناسبة تريند مندوب التوصيل، أنا لو وصلني أوردر مش متغلف كويس ومتكود عليه رقم الطلبية مش هستلمه، أصل الأمانة وعدم التعدي على خصوصيات الناس أ ب الإيمان والتقوى يا شوية مثاليين.
وأضاف، لو شركة أو سيلز قالتلي أصل رأي المندوب في الأوردر اللي طلبتيه، هزعلها هي والمندوب، مش باقي إلا مندوب توصيل كمان يقول رأيه في أطلب إيه ومطلبش إيه، ويعرف أنا هلبس إيه إمتى وفين، دا إيه الفلح وقلة الأدب والتنظير دول.

تريند مندوب التوصيل

حساب آخر جاء فيه: تريند النهارده في مصر بتاع مندوب التوصيل صادم ومضحك، لكن لما تفكر في الموقف تلاقيه نتيجة غياب فكرة الخصوصية.
وأضاف الموضوع بيبدأ بتصرفات سخيفة ماحدش بيوقفها وبعدين تتكرر فتبقى طبيعية، بينما هي في الحقيقة انتهاك للخصوصية وممكن تكون جريمة قانونية في دول تانية.

بداية الحكاية

يشار إلى أن إحدى السيدات كانت قد كتبت منشورا تحكي فيه تجربتها مع أحد مندوبي التوصيل عندما قامت بطلب ملابس للمنزل عبر الإنترنت.

وقالت: أنا طلبت قطعة ملابس عبر الإنترنت حاجة تخص لبس البيت، بس ممكن تتلبس خارج البيت وتكون غير شرعية، بعد يومين لقيت المندوب بيكلمني وبيسألني عن المكان بالضبط، ولما قعدت أشرح له ولقى الشرح طويل.. لقيته بيقصر في الكلام، وقالي لي.. ممكن حضرتك تشرحي دا واتساب كتابة؟ قولتله تمام، تحت أمر حضرتك.
بعدها فوجئت صاحبة المنشور بمكالمة تسألها عن تفاصيل طلبها، قائلة: «أسفة والله مش تطفل، بس هو حضرتك هتلبسي الحاجة دي خارج البيت؟.. فأجابت لا ياحبيبتي، ما تقلقيش ومفيش أي تطفل أبدًا.
فأجابت مندوبة الاتصال من الشركة قائلة: آسفة جدًا والله، بس المندوب لما شاف محتوى الشنطة قلق، لأنه مش بيوصل أي حاجة غير شرعية، وكمان سألني هل أنا عرفتك الديفوه اللي في المنتج ولا لآ، علشان الأمانة.. فعرفته إني مبلغاكي بيه وإنك عارفة إن المنتج فيه ديفوه وإني منزله في سعره علشان كده».
صاحبة الأوردر اندهشت كثيرًا من تصرف مندوب التوصيل، وحرصه على عدم الوقوع في أي مخالفة.
وقالت: اندهشت جدًا من تصرف المندوب وحرصه على عدم الوقوع في أي مخالفة، واتقائه لله سبحانه وتعالى في شغله، رغم إن أي مندوب أسهل كلمة عنده يقول لك: أنا مجرد مندوب بيوصل الأوردر ماليش دعوة بالأوردر نفسه، إلا من رحم ربي.

اقرأ أيضا..

موعد مشاهدة الكوكب المراوغ بالعين المجردة غدا



  ونقدم لكم من خلال موقع هير نيوز، أخبار وتقارير، صاحبة المعالى، منوعات، فن وثقافة، كلام ستات، بنات، هير فاشون، حوادث، رياضة، صحتك، مال وأعمال، توك شو، مقالات، دنيا ودين.

ads