الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

ياسمين عز: «جدي عاش 98 سنة بسبب جدتي كانت مهنياه» (فيديو)

السبت 07/يناير/2023 - 11:01 م
هير نيوز

روت الإعلامية ياسمين عز كواليس عن حياة جدها الأكبر مؤكدة إنه كان من المعمرين في الأرض، بسبب اهتمام زوجته به. 

وقالت ياسمين عز في تصريحات تلفزيونية عبر برنامجها "كلام الناس" المذاع عبر فضائية MBC مصر، أن جدها عاش لمدة 98 عامًا وكان ينقصه عامان فقط حتى يكمل قرن من الزمن. 



وأضافت ياسمين عز: "معاملة جدتي طولت عمره، عشان جدتي كانت مهنياه، كان فاضله سنتين ويقفل قرن، لو قولتلكم جدتي كانت بتقوله إيه هتموتوا مني، والحمد لله جدتي ماتت ومشافتش حفيدتها في العصر الحديث عايشة مع الناس اللي بتقول محمد من غير ألقاب". 

وأشارت ياسمين عز في تصريحاتها إلى اقتراح الألقاب التي سبق وإن طرحته قائله:" معظم الستات عاجبهم الاقتراح ونفذوه، والنهارده بقينا نسمع يا أستاذ محمد وأستاذ كريم، وإن شاء الله هينتشر أكتر، ولكن فيه بعض السيدات مش عاجبهم الكلام، طيب هو أنا غلطت علشان عايزاكم تقدروا بعض؟!". 

ياسمين عز: فيها ايه لما حماتك يبقى معاها مفتاح بيتك.. انتي اخدتي ابنها وهي  خدت المفتاح - YouTube

وأردفت: "أهلنا زمان كانوا بيعملوا كده ومكنش فيه طلاق والحياة كانت جميلة، البيت لما يكون محترم بينعكس على الشارع والمدرسة والمجتمع بأكمله". 

واستطردت: "ابنك لما يسمعك بتقولي لجوزك يا أستاذ هيحترم اللي في الشارع، وبعد كده هنسمع مصطلحات يا أستاذ ويا أفندم ولو سمحت في الشارع،  بدل ما بنسمع مصطلحات زي إنجز وفي إيه، فين درس احترام الكبير والعطف على الصغير اللي درسناه". 

اقرأ أيضًا..

ads
ads