السبت 29 يونيو 2024 الموافق 23 ذو الحجة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مخاوف وتحذيرات.. روايات مرعبة من ممارسي لعبة «تشارلي»

الجمعة 16/ديسمبر/2022 - 01:58 ص
هير نيوز

بعد انتشار لعبة «تشارلي» بين الطلاب في المدارس، وشغف الكثير من المراهقين لتجربتها، تصدرت تلك اللعبة تريند منصات التواصل الاجتماعي وآثار ذلك رعب الأمهات وخوفهن على الأطفال.

ونشر أحد رواد مواقع التواصل الاجتماعي، صورة لأحد الأطفال يمارس تلك اللعبة، وكتب محذرا: «خلي بالك من عيالك ليكونوا بيلعبوا تشارلي انتشار لعبة تشارلي اللي بيشارك فيها الجن والأرواح في المدارس».



وكانت التعليقات بها الكثير من التحذيرات وأيضاً القصص المرعبة من تجارب الآخرين مع تلك اللعبة: 

وقالت آية: «مالها خلاويص والأولى وكيلو باميه وفتحي يا ورده واتوبيس كمبليت و XO مالها الالعاب دي كلها بجد كنا زي الفل مفيش حاجه وحشه حصلت قبل كدا لينا ولا سمعنا عن اي ارق بتاع اليومين دول ربنا يسترها من عنده ويحفظ اولادنا يارب».



وعلق علي: أنا لعبتها وياريتني مالعبتها فعلا لحد الان بشوف واحد فالسكن شكلوا غريب كل يوم فنفس الوقت الي لعبتها فيه وكنت لوحدي الساعه2:30 بالليل متجربوهاش ولا تلعبوها الي حابب يعرف الي حصلي والله بجد يخشلي خاص وانا هحكيلوا».



وقال أحمد: «اعرف واحدة كانت ملبوسة من 14سنة اللي عليها قال انه فيها من المدة دي بسبب لعبة زي كده كان بيلعب معاها اقسم بالله حقيقة».

كما قالت أسماء: «الفكرة في الموضوع انهم بيحطوا في نيتهم انهم يحضروا معني كدا فكرة التحضير اساسا يعني عدم إيمانهم وكمان معروف ان الحمامات بتسكنها الجن يعني باينه يعني انهم عندهم النية في تحضير الجن ومكان مناسب سواء اللعبه دي فعلا حقيقه في تحضير الجن او لا بس بتبقي في الاول والاخر بالنوايا يعني داخليا بيكونوا عاوزين يحضروا . والسن ده اساسا لازم الحرص علي الاولاد لانهم بيكونوا عندهم حس التجارب اصلا ولازم ننبهم ونقربهم من ربنا».



وعلقت رحاب: «كلامكو عنها ده اللي هيحرك فضول ناس كتير وهتلعبها اللعبه دي موجوده من بدري ومكنش في كلام عنها فمكنتش معروفه انما دلوقتي بسبب الهري الكتير اللي بيتقال بيحرك فضول الشخص والانسان اصلا جواه نسبة فضول عاليا بطلو بقا حكي و ياريت تمسح البوست كله بالتعليقات».

اقرأ أيضًا..


الكلمات المفتاحية
ads