الإثنين 20 مايو 2024 الموافق 12 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

راغب علامة يكشف عن أقرب أغنية لقلبه ويتغزل في أنغام: إزاي مكناش أصدقاء؟

الجمعة 07/أكتوبر/2022 - 04:57 م
هير نيوز

حل الفنان اللبناني راغب علامة، أمس، ضيفًا في أولي حلقات برنامج "أنغام" الجديد الذي تقدمه المطربة أنغام ويعرض على فضائية "دي إم سي" تحدث فيها عن العديد من الأسرار الشخصية عن حياته.


الغناء السهل الممتنع



في البداية قالت الفنانة أنغام عن راغب علامة: "مفيش بداية أحلى من كدة، إنت عندك الغنا السهل الممتنع، فيه حاجات حلوة كتير بتطلع بمنتهى السلاسة، بتقدر تربط بين حياتك والمزيكا، ودخلت قلبى من أول غنوة".



ليرد الآخر: "فى منتهى السعادة، إزاى مكناش أصدقاء كل العمر ده"، متابعاً كلامه: "أنا إنسان بسيط جدا، وفى الغنا أنا بسيط جدا، بس محدش يقدر يقلدنى، وعندى خصوصية فى صوتى".


معاندة الأهل

 





وتطرق الكلام للحديث عن بداية مسيرته الفنية قائلاً: "أبويا كان بيلعب عود وكنت براقبه، لما كان عندى 18 سنة درست فى الكونسرفتوار، واتعلمت غنا شرقى وأهلى مكانوش عايزنى أغنى، خاصة والدتى، وكانوا على قد الحال ومش قادرين يعلمونى.. قلت لأمى أوعدك تشوفى حالك فيا".


استوديو الفن 


واستطرد حديثه عن كواليس التحاقه ببرنامج "استوديو الفن" قائلا: ""لما امتحنت فى استوديو الفن دورت على حاجة مميزة، كنت عايز أغنى حاجة مختلفة عن الشباب، كنت بحب الأغانى المصرية".



وأضاف: "كان ليا صديق بيسمع الريس متقال، واخترت أغنية (بص ع الحلاوة)، ولقيت لجنة التحكيم بترقص، مرت السنين وبقيت فى لجنة تحكيم أحد البرامج، فتذكرت وقفتى أمام اللجنة".


أكثر الألحان الناجحة له




تحدث الفنان راغب علامة عن أكثر الأغاني والألحان الناجحة في حياته قائلا: "قلبي عشقها من أكتر الألحان الناجحة في حياتي ومن اكتر الاغاني اللي عاشت ومش بتموت، ولحنتها بثواني ومخدتش معايا وقت.. كان معايا الكلام بس الكلام مختلف شوية".


ads
ads