الأحد 08 سبتمبر 2024 الموافق 05 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سيدة تسأل: "هل مناسب زواج فتاة عشرينية من رجل مسن؟!" والتعليقات: "عادي جدًّا"

الأربعاء 08/يونيو/2022 - 03:00 م
هير نيوز


طرحت سيدة سؤالًا مثيرًا للجدل عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"؛ حيث تطلب آراء المتابعين في زواج فتاة عشرينية من رجل مسن، وكانت التعليقات تهاجم تلك المرأة وترفض المبدأ ولكن البعض وافق على هذا المبدأ في الزواج!.





وكتبت تلك المرأة: «هو ينفع راجل كبير في السن يجوز بنوته لسه مطلعتش من البيضة عندها حوالي 21 سنة».


مكتوب عليه بالفشل


وعلقت سمر على المنشور قائلة: «من ناحيه ينفع ينفع ولكنه غير مستحب ومكتوب عليه بالفشل فلنكن صرحاء البنت الكتكوتة إيه اللي يخليها تتجوز راجل أكل عليه الدهر وشرب أو بمعني أدق مسلم النمر الشيء الوحيد هو المال وبعد ذلك تتمنى موته».



اقرأ أيضًا..



عادي لو بتحبه


وقالت آية: «عادي لو بتحبه تقريبا كل اللي اعرفهم بيحبوا رجالة كبيرة تقريبا الشباب دلوقتي مش بيفكروا غير في المخدرات وكل واحد حر».






الزواج مش بالعمر


وعلقت هند: «ينفع جدًّا الزواج مش بالعمر يرجع لشخص نفسه أنا تزوجت زوجي أكبر مني 20 سنة أهم شيء التوافق بعيدًا عن أي مصلحة».



اقرأ أيضًا..




التفاهم والتوافق


وقالت شمس: «لا هيكون فيه تفاهم في الفكر في الأسلوب في الحياة أصلا بس للأسف حقيقة البنت لما يميل بختها الأهل بيرضوا يدوها لواحد كبير في السن».

كما علقت ريم قائلة: «مينفعش لازم يكون في توافق بين الطرفين في كل شيء لكن واحدة تتجوز واحد قد أبوها ليه هتعيش في عذاب العمر كله، ممكن يكون السبب الفلوس وده جواز فاشل من بدايته».





ads