السبت 21 سبتمبر 2024 الموافق 18 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

مصطفى حسني يتحدث عن صفات الشخص المسجون في ماضيه خلال الحلقة الـ14 من "القناع".. فيديو

السبت 16/أبريل/2022 - 07:02 م
هير نيوز

تناول الداعية الإسلامي مصطفى حسني، خلال الحلقة الرابعة عشرة من برنامج القناع، الذي يذاع ضمن السباق الرمضاني 2022، عن صاحب قناع المسجون في ماضيه، وهو شخص: "كثير الكلام عن مشكلته التي حدثت في ماضيه أمام الناس، كإنه بيفكر نفسه وبيفكر الناس إنه عنده وفاء تجاه أزمات الماضي".

قناع المسجون في ماضيه وأضاف الداعية الإسلامي مصطفى حسني، أن: "صاحب قناع المسجون في ماضيه عنده احتياج الشعور بالأمان، أمان من خوف إنه يبقى جاحد عنده حتة في شخصيته إنه لو نسى الأزمة اللي حصلتله زمان أو الذنب الكبير اللي عمله أو موقف الغدر الكبير اللي حصل فيه يبقى جاحد وأنا بخاف من الشعور ده فأنا هعيش دايمًا فاكر أزمتي وأتكلم عنها".


 

قناع المسجون


 وأوضح، أن: "أي حد مننا لابس قناع المسجون في ماضيه، هو لبسه علشان يطمن إنه مش جاحد، لإنه عنده حتة في شخصيته، لأ هو فاكر الغلطة اللي عملها في حق ربنا، ومش هينفع ينساها، لازم يفضل منكس الرأس، وإلا يبقى جاحد". عقدة الذنب الكبير وتابع: "أول خسارة بيعشها المسجون في ماضيه، إنه مابيتقدمش في الحياة، بيعطل وبيتعقد، ممكن يتعقد في علاقته مع ربنا سبحانه وتعالى فميبقاش مقبل على الطاعة ظنًا منه إن ربنا سبحانه وتعالى مش هيقبل منه بسبب الذنب الكبير، وكأن لما تاب بين إيدين ربنا برضو ربنا مسامحهوش". 


 

 وأشار إلى أن :"المتصالح اللي عايش بالشخصية دي وقرر إنه يتحرر من قناع المسجون في ماضيه، أول ما يجني من الثمرات هو التعلم والارتقاء بسبب رضاه بأقدارالله بيفهم ربنا عايز كان عايز منه إيه بيسمع الأقدار بتقوله إيه بيرتقي لإن الأقدار كلها بتسوقنا إلى الله بس لو كان عندك رضا وتسليم".


اقرأ أيضًا..

مصطفى حسني يتحدث عن صفات الشخص المسجون في ماضيه خلال الحلقة الـ14 من "القناع".. فيديو

مصطفى حسني يتحدث عن صفات الشخص المسجون في ماضيه خلال الحلقة الـ14 من "القناع".. فيديو
ads