السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«ابنك غلس ..ايه الوحاشة دي».. ازاي تتصرفي لو حد تنمر على أولادك

الجمعة 27/أغسطس/2021 - 02:17 م
هير نيوز

أكدت الأخصائية النفسية، الدكتورة هايدي المصري، على ضرورة عدم السماح لأي شخص بالتعدي على أطفالنا ولو على سبيل المزاح، وأنه ليس من حق أحد توجيه الطفل غير والديه.

وقالت المصري: "متتكسفوش تضعوا حدود للناس في حياتكم وحياة أولادكم، محدش مسؤول إنه يوجه طفلك قصاد حد، أنت وحدك المسؤولة إنك تعملي الموضوع ده، وفي هذه الحالة يجب ألا تحرجيه قدام حد، ولكن تاخديه على جنب وتبدأي تتكلمي معاه على السلوك الغير مقبول اللي حصل منه في الموقف دا.

أنت مش طالع حلو زي ماما ليه
وأضافت المصري: "لو اتنمر الناس على أولادنا وأشكالهم؛ شعره أو أنه تخين أو... ؛ الصحيح في مثل هذا التصرف هو إني أوقف الشخص دا، وأحط ليه حدود؛  زي إني أقول إنه جميل وبيعمل كذا وكذا؛ وهذا الرد أمام الطفل، لكن بعدها لابد من التكلم مع الشخص اللي تنمر ده وأعرفه إني مش عاوزه طفلي يتعرض للنوع ده من الكلام، ومش من حقك أي حد إنه يتكلم مع أطفالك عن سلوكياتهم غيرك انتى ووالده".

وأكدت على ضرورة تجنب نفي الصفة التي يتم التنمر عليه بها بصفة عكسها، بمعنى لو قالوا على طفلك انت شعرك وحش جدا، مينفعش أنا أقول للطفل انت شعرك أحسن شعر في العالم، لكن أقوله: على فكرة انت لو شرحته بالطريقة كذا هيبقا شكلك أحلى"

الأجداد بيدلعوهم
وأشارت إلى دلع الأجداد للأطفال، وإفساد أسلوب التعامل الذي رسموه لهم: "في حالة كان الأجداد بيضيعوا كل اللي عملتوه بتدليعهم ليهم، فيستحسن لو كان الأجداد من ناحية الأم، فالأم هي اللي تتكلم معاهم وتفهمهم هيا عاوزاهم يتصرفوا معاهم ازاي، ولو من ناحية الأب يبقى الأب هو اللي يتكلم".




ads
ads