الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

سيدة في دعوى خلع: «مفيش عنده إلا الإهانة والضرب»

السبت 19/يونيو/2021 - 01:08 ص
عنف زوجي
عنف زوجي

"مفيش عنده إلا الإهانة والضرب"، بهذه الكلمات بدأت "سيدة. ح" تروي مأساتها أمام محكمة الأسرة بإمبابة في دعوى الخلع ضد زوجها "حامد.س".

وقالت الزوجة في الدعوى التي حملت رقم 5693 لسنة 2021، إنها تزوجت من منذ 10 سنوات، وكانت هذه الزيجة "جواز صالونات"، حيث إنه تقدم لأهلها وهي لا تعرفه من قبل، وبناءً على رغبة أهلها وعدم وجود مانع لديها تمت الزيجة، وبدأ الزوجين زيجة سعيدة إلى أن مرت السنة الأولى.

وأضافت: "بعد أول سنة جواز لقيت بني آدم تاني غير اللي أنا كنت عارفاه، بني آدم أسهل حاجة عنده السب والشتيمة، وأحب حاجة لقلبه إنه يفرج علينا الشارع وهو بيهزأني وبيشتمني بأبويا وأمي".

وتابعت: "قولتله نطلق عشان العيشة كده بقت مش تمام، أنت ترضى يا ابن الناس إني أهينك وأهزأك في وسط الشارع وخلي اللي رايح واللي جاي يتفرج عليك، وطبعًا الإجابة كانت لأ، ورغم ذلك بردو فضل يهين في ويشتمني أمام اللي رايح واللي جاي في الشارع".

اقرأ أيضًا..

وشددت على أنها حاولت مرارًا وتكرارًا أن تصلح ذلك الأمر إلا أن جميع محاولاتها باءت بالفشل، فضلًا عن أنها أكدت لزوجها أن العشرة بينهما أصبحت مستحيلة، ولا بد من الانفصال والطلاق، مؤكدة له أنها ستتنازل عن مؤخر الصداق، وأي شيء حتى تنتهي تلك العلاقة.

واختتمت: "ولما رفض قولت لازم آجي المحكمة عشان أخلص منه لأني مش عارفة أعيش معاه خالص".

ads