الأحد 06 أكتوبر 2024 الموافق 03 ربيع الثاني 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

«علشان تحس براحة وأمان وأناقة».. إليكِ أبرز نصائح ارتداء الكعب العالي

السبت 15/مايو/2021 - 01:59 م
إليكٍ أبرز نصائح
إليكٍ أبرز نصائح ارتداء الكعب العالي

لا تستطيع الفتيات والسيدات الاستغناء عن الأحذية ذات الكعب العالي، فهذه الأحذية سواء صنادل أو شوزات أو بوتات، أساسية في خزانة كل بنت وسيدة، لكن في أوقات كثيرة يتسبب ارتداء الكعب العاليٍ في مشاكل كثيرة كآلام الظهر، أو الرقبة، أو الإحساس بعدم الراحة والأمان خلال ارتدائه، لذلك يجب الانتباه قبل ارتداء الكعب العالي.

بوابة «هير نيوز»، تقدم إليكِ أبرز نصائح ارتداء الكعب العالي لتشعري بالراحة والأمان والأناقة.

1- اعرفي نوع قدمك


يجب على الفتيات والسيدات معرفة نوع قدمهن أولًا والبحث عن الحذاء المناسب لهن، وأن يجربن الشوز كامل وليس فردة واحدة، بسبب اختلاف في حجم القدمين عن البعض، كما يجب عليهن تجربته على نوع الجورب أو الشراب التي سترتديه عليه، كما يجب قياس الحذاء في الفترة من بعد الظهر وحتى المغرب، حيث تكون القدم منتفخة بعد يوم كامل.

2- تأكدي من المقاس المناسب


يجب على النساء اختيار مقاسات الأحذية ذات الكعب العالي، بطريقة صحيحة، فلا يجوز اختيار مقاس كبير أو صغير، عن مقاسهن الأساسي، «هيسبب ألم لرجلك وظهرك ومش هتبقى مرتاحة فيه، علشان كده اختاري المقاس المناسب».


3- اختاري الكعب السميك


يجب على الفتيات والسيدات اختيار الكعب السميك حيث إنه يعد خيارًا مناسبا لهن؛ لأن الكعب الرفيع زيادة عن اللزوم ليس مريحا، ويجعل وزن جسمك كله على مشط القدم، ما يشكل ضغط كبير على منطقة واحدة، لكن الكعب السميك يوزع الوزن على الكاحل كله وبيوفر ثبات أكبر للجسم.

4- اتعلمي الطريقة الصح للمشي بالكعب


يجب على النساء تعلم الطريقة الصح للمشي بالكعب العالي

– دايمًا امشي في خطوات صغيرة.

– خدي الخطوة من الكعب لصوابع القدم.

– خلي ضهرك مفرود.

– امشي في خط مستقيم.

– امشي بيه شوية في البيت عشان تعودي رجلك عليه قبل ما تخرجي بيه.


– وأنتِ واقفة بالكعب خلي وضع قدم في نص القدم التانية بزاوية وخلي وزنك على القدم التانية ولما تتعبي انقلي وزنك الناحية التانية.

– خدي راحة في نص اليوم لو لابسه الكعب طول اليوم والراحة مش معناه انك تقلعي الشوز لان ممكن رجلك تنتفخ ومتعرفيش تلبسي الشوز تاني لكن بس اقعدي وارفعي رجلك شوية وانتي لابسة الشوز هتحسي براحة بعدها.

– متحاوليش تلبسي الكعب العالي كتير حاولي تريحي رجلك وتلبسي فلات من وقت للتاني.

– لو مش متعودة على الكعب العالي في البداية متلبسيش اكتر من 2 – 3 سم، وممكن تجربي الاحذية اللي ليها اربطة عشان بتبقى اكتر ثبات على الرجل وهيبقى سهل تحافظي على توازنك وأنتِ لبساها.

– اختاري المقاس المناسب لرجلك.

5- تجنبي النعل الرقيق


تجنبي النعل الرقيق او المسطح، حيث من الممكن أن يؤذي عضم مشط الرجل، حيث يجب أن يكون نعل الحذاء مصنوع من المطاط، لانه مادة بتوفر ثبات وبتساعد على امتصاص الضغط أثناء المشي.

6- اختاري الكعب اللي بيوفر تغطية كافية لتثبيت الكاحل


لابد أن يكون هناك نوع من الثبات لتجنب التواء الكاحل، لازم يكون الجزء الخلفي من الشوز مقفول وملائم لكعبك بشكل محكم، لأنه لو الشوز مفتوح زي الصندل على سبيل المثال، هيكون الأفضل وجود شريط تحت الكاحل عشان يوفر لك الثبات.

7- اختاري كعبا متوسط الارتفاع


يجب عليكِ اختيار كعب متوسط للحذاء، لاعتدال وزن الجسم، ويجب أن يكون الكعب سميك بارتفاع حوالي 4 سم كحد أقصى.

ads