الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس مجلس الإدارة
خالد جودة
ads
رئيس مجلس الاداره
خالد جوده

اتهامات متبادلة.. مازن مراتي خنقتني وطفشت من البيت.. والزوجة ترد: مريض نفسي

الخميس 06/مايو/2021 - 03:45 م
اتهامات متبادلة..
اتهامات متبادلة.. مازن مراتي خنقنتني وطفشت من البيت.. والزوج

«خنقتني ومش عارف أتنفس بسببها» بتلك الكلمات وقف "مازن" يطالب بإثبات نشوز زوجته وخروجها عن طاعته، لترد الزوجة «ده مريض نفسي».

فترة خطوبة قصيرة وعذاب كبير

في الدعوى رقم 8470 لعام 2021 بدأ " مازن يروي قصة زواجه مع " نجلاء"، ليبدأ بالتأكيد أن فترة تعارفهما قبل الزواج لم تكن كبيرة، فقد تمت خطبتهما 4 شهور فقط ومن بعدها تم الزواج، وحتى ذلك الحين يرى العذاب مع زوجته يوميا « تعبت منها ومن تصرفاتها، لو كنت أعرف إنها بالشكل ده قبل الجواز، مكنتش اتجوزتها، خنقتني».

كانت "ملاك" وبتسمع الكلام

«في البداية كانت راسمة دور الملاك، وبتسمع الكلام من أول مرة، عمرها ماعارضتني، وبعد 4 شهور اتجوزنا ومن وقتها وأنا بلعن يوم جوازي»، نجلاء عل حد قول زوجها تركت المنزل فجأة دون سابق إنذار، ورفضت الرجوع مرة أخرى، وطالبته بكل مستحقاتها، رغم أنها هي من تكره الحياة معه.

مش مخلياني أعرف أتنفس

«مش مخلياني أتنفس، بتضغط عليا بطريقة صعبة، وبتصمم أقولها على كل حاجة»، ليشير الزوج إلى أنه إذا قابل أحد أصدقائها بالشارع ولم يخبرها، قامت الدنيا ويبدأ جدول النكد اليومي.

الزوجة ترد: جوزي مريض نفسي

وبداخل المحكمة ردت نجلاء على زوجها مؤكدة أنه مريض نفسي وكل تلك الاتهامات باطلة، ويريدها أن تخلعه حتى لا يعطيها حقوقها الشرعية « بيجبرني أنام في أوضة لوحدي، عشان بيخاف من الميكروبات والجراثيم، بيعاملني كأني فيروس، وبخاف منه ومن تصرفاته».

ads